Pe 28.4.Ilpo, Tuure, Ilppo, Ture» Onnittele sähköisellä kortilla!
Hae
Uteluarkisto


Utelu 14.1.2011: "Minulle erilaisten tilaisuuksien jämäkkä aloitus ja napakka lopettaminen on aina tuottanut vaikeuksia. Alkuun päästyäni tilanne vain liukuu loppua kohden ja selkeä lopetus puuttuu. Olisin erittäin kiitollinen toimiviksi havaitsemistasi keinoista." -Päivi



Nuorkauppakamarin vuosittaisiin tapahtumiin kuuluu puhekilpailu ja siihen liittyvät koulutukset. Koulutuksissa opitaan myös yksinkertainen puherunko, joka käy kaikkiin tilaisuuksiin. Kyseessä on 1-3-1. Ensin avaat puheen, vitsillä, muistelulla tms. Sitten kerrot kolme asiaa, kerrot näistä kolmesta asiasta ja sitten vielä kerrot, mistä kolmesta asiasta olet kertonut. Ja lopuksi naseva loppulause, vitsi tai toivotus. Toimii aina.

Katja



Alkuun lyhyesti miksi ja mitä aiot puhua. Loppuun yhteenveto aiheesta sekä toimintakehotus.

Esimerkiksi: Meistä kaikista on tullut aivan liian lihavia viime vuoden aikana, minulla on keinot kuinka voimme laihtua... sitten esitys laihdutuksesta .
Lopuksi, näillä keinoin kaikkien pitäisi pystyä vähentämään ainakin 10kg painostaan seuraavan vuoden aikana; hop, hop - laihduttamaan kaikki!

Aila



Hei Päivi!  Minulla ongelmana kirjoittamisessa on lopettamisen vaikeus, eli pitäisi oppia tiivistämään. Mutta aika tiivistetty muoto puheen päistäkin voisi olla esimerkiksi tyttäreni pienenä kertoma iltasatu: Oli kerran pieni prinsessa ja sitten hän kuoli kesken.

Marjaterttu



Viisas opettajani lukiossa neuvoi, että puhetta pitäisi ajatella ympyränä; niin että kuinka aloitat, loppu ikään kuin kaartuu takaisin siihen mistä aloitat. Puheesta tulee tällä tavoin ehjä.

Masa



Itselläni apua on mm. seuraavista: ennakkoon ajatuksella laadittu ja treenattu suunnitelma / aikataulu (esim. 5 min tarkkuudella) ja pysyminen siinä, tietysti muita kuunnellen ja tilanteen mukaan tarvittaessa joustaen. Kuulijoille kannattaa esitellä tilanteen kulku / aikataulu heti aluksi. Alussa ystävällisen napakka johdanto aiheeseen, lopussa 'ympyrän sulkeminen' siten, että ydinsanoma / tavoite tulee myönteisenä ja kirkkaana esiin. Repliikkejä kannattaa miettiä jo etukäteen! Tarvittaessa puheenvuoroille voi ilmoittaa maksimikestot. Kun tilanteen vetäjä ottaa selkeästi vastuun tilanteen kulusta, voivat osallistujat rentoutua hoitamaan oman osuutensa. Teet siis vain palveluksen, kun uskallat olla omassa roolissasi, eli tilanteen 'rouva', se ei ole keneltäkään pois! Näitä joutuu treenaamaan oikeastaan aina uudelleen, joten ollaan itsellemme armollisia ja palkitaan onnistumisista! :)

Hannele



Alkutervehdys, huumorilla höystettynä. Aiheeseen liittyvä alustus, väittämä. Aiheen käsittely eri näköpuolilta ja lopuksi yhteenveto. Geometriasta tutut "oletus, väitös ja todistus", eli mikä oli todistettava MOT, on helppo ohjenuora moneen tilanteeseen.
Kiinnostuksen tulisi kohota loppua kohden, sitten iloinen piste.

Asialla usein ollut



Aloituksessa esittele itsesi ja mene suoraan asiaan, kerro lyhyesti mistä on tarkoitus puhua ja mene itse asiaan.

Lopussa älä jaarittele, jos asiasi loppuu älä puhu enää. Parempi, että lopetat liian aikaisin kun yrität keksiä sanottavaa kun asiasi on loppunut.

Kantapään kautta oppinut



Hyvä Päivi, aloita esityksesi kysymyksellä joka herättää kuulijat ja lopeta esitys myös kysymykseen.

Interaktiivinen esitys on aina mielenkiintoisempi kuin Blanco esitys ilman vuorovaikutusta.

Jami



Sano vaikka, että lopetan tähän, kiitos teille kun jaksoitte kuunnella!

mummi52



Puheen päätöksen asian ratkaisee kyllä puheen sisältö. Perusjuoni puheessa voi olla että alku on menneisyyteen viittaavaa, tai historiasta, keskiosa nyt-hetkeä ja päätös tulevaisuuteen tähtäävää. Tämä periaate auttaa monesti ex-tempore puheissa.

Seija



Minä käytän sellaista tapaa, että ensin kerron, mitä aion kertoa, sitten kerron sen ja lopuksi kerron, mitä olen juuri kertonut. Eli ensin pikainen yleiskatsaus aiheeseen, sitten aiheen esittely ja perustelu, sitten nopea kertaus. Toimii ainakin omasta mielestäni eivätkä kuulijatkaan ole valittaneet.

Jauza



Itse toimin niin että kerron lyhyesti esittelyn mitä puhun ja lopetuksessa vedän yhteen mitä kerroin. Sinne loppuun yleensä heitän myös tilanteeseen sopivan kaskun.

Tarja



Ilmoita tilaisuus alkaneeksi, esim. tervetulotoivotuksin / miksi me olemme tänne kokoontuneet. Siirry välittömästi varsinaiseen asiaan.
-
-
-
Lopuksi tee yhteenveto, kiitä läsnäolijoita ja toivota esim. hyvää kotimatkaa. Osoita omalla käytökselläsi, että tilaisuus on ohi.

Peju



Omannäköisesi esitys on tietty parasta säilyttääkin.
-Mutta jospa päättäisit jämäkästi!: "Haloo ja herätys rakkaat kuulijani. Loppua ei tule tästä, ennen kuin kaikki ovat ymmärtäneet, että ... " Siten sitaiset sievästi rusetin pakettisi päälle!

Allukka



Kerro alkuun miksi olemme tässä ja nyt, mikä on tilaisuutemme tavoite. Lopuksi vedät asiat yhteen, nopea kertaus pääkohdista, kiität yleisöäsi mielenkiinnosta ja se on siinä.

Lyhyestä virsi kaunis



Aloita puheesi seuraavasti:

"Me kaikki läsnäolijat olemme kiinnostuneita tästä aiheesta, koska olemme täällä tänään ja nyt. Mutta ehkä tämä aihe kiinnostaa minua kaikkein eniten, koska olen tänään tässä ja nyt. ........."

Lopeta puheesi seuraavasti:

"...Näissä merkeissä ja näitä tietoja hyväksi käyttäen olemme hyödyksi itsellemme ja muille."

PS
Lopetussanojen tulee olla ikään kuin jalusta puheelle, jonka päällä koko puhe seisoo jämäkästi. Puhujan on myös korotettava ääntään viimeisen lauseen kohdalla ja sanottava se pontevasti. Ennen viimeistä lausetta puhujan on hyvä pitää tavallista pidempi paussi ja hengittää syvään sisään - se tuo puheelle arvokkuutta ja pieni hiljaisuus ennen viimeistä lausetta saa kuulijat odottavalle kannalle ja höristelemään korviaan. Näin puheen sisältö menee perille.

Terttu Swensk



Tärkeintä on valmistautumien. Vaikka tietäisit esityksesi sisällön, kannattaa alku ja loppu kirjoittaa paperille ja opetella se ulkoa. Ei mitään monotoonista lukemista, mutta kun alun ja lopun osaa ulkoa, kaikki tärkeä tulee sanottua juuri oikein. Toimii!

kouluttaja



Itse teen tilaisuutta varten jonkinlaisen löysän rungon (niin varmaan jokainen tekee:) jonka mukaan vien puheenvuoroani eteenpäin. Aloitan usein "alkukevennyksellä" jolla saan kuulijat rentoutumaan ja kuuntelemaan itseäni. Kun sitten puheenvuoroni on lopussa, päätän sen osioon -"kysymyksiä saa esittää", näin kuulijat tietävät että puheeni on lopussa.

Varpu



Esitelmöidessä jotain on aina hyvä aloittaa sillä, että käy läpi esityksensä rungon / otsikot. Lopussa on hyvä kysyä, jäikö jotain kysyttävää (ei, ajattelee suomalaisyleisö) ja käy vielä tiivistäen läpi tärkeimmät, muistettavaksi tarkoitetut ajatukset.

Jenni



Monissa tilanteissa on lopetuksena toiminut lyhyt yhteenveto. Kun huomaat, että alkaa olla aika lopettaa, sano suoraan, että vedetäänpäs nyt yhteen koko juttu. Silloin tiedät itse lopettavasti ja myös yleisö on juonessa mukana.

sini



Tärkeintä puheessa on olla selkeä tavoite. Tavoite kannattaa kerrata lopussa.

Um



Moi Päivi! Ensinnäkin, lämmitä äänesi ennen tilaisuuden alkua, ettet joudu rykimään tai kähisemään, vaan saat yleisön kertalaakista vakuuttuneeksi siitä, että sinulla on asiaa. Älä pelkää käyttää äänesi koko potentiaalia. Piipittävä nainen on ärsyttävä, ja yli puolet kuulijakunnasta päättää silloin tukkia korvansa ja miettiä muita asioita.

Mitä sitten sanoa ensiksi? Mieti, keitä nämä ihmiset ovat, joille puhut, ja miksi he ovat tulleet kuuntelemaan sinua. Noteeraa heidän erityisyytensä ja kiitä heitä siitä että he ovat tulleet.

Nyt sinulla on kaikkien huomio. Seuraavaksi kerro lyhyesti, mitä esityksesi sisältää: aihepiirin alaotsikot rakentavat kuulijoiden mieleen tukirangan, joka auttaa heitä pysymään kärryillä ja motivoi kuuntelemaan.

Entäpä lopetus? Mieti, miksi itse olet nähnyt vaivan valmistaa esityksesi ja tulla paikalle. Mitä haluat korostaa ja jättää yleisöllesi päähän soimaan? Hyvä yhteenveto, jossa annat oman persoonasi äänen kuulua, ei jätä ketään kylmäksi. Tämä on esiintymisesi ensimmäinen päätepiste, kuin konsertin "virallinen osuus" - mutta jäljellä on vielä ylimääräinen, eli keskustelu. Rohkaise kaikkia näkemyksiä ja toimi oikeudenmukaisena puheenjohtajana. Rajaa aika heti alkuun: "Nyt meillä on vielä 20 minuuttia aikaa keskusteluun" tms. Jos olet oikein rohkea, jaa palautelomakkeet! Tulet ilahtumaan!

Pirjoliisa



Puhekoulutuksissa opetetaan suunnittelemaan puhe ja sen rakenne, loppu jopa sanatarkasti.

Kaksi tärkeintä asiaa on siis suunnittele ja harjoittele.

Esimerkki yhdestä tavasta lopetella .. ja jos ette mitään muuta muista tästä esityksestä, niin muistakaa TÄMÄ asia.



Pidä katsekontakti yleisöön, kuuluva vaihteleva ääni, huumoria kehiin, jolloin olet rentona ja yleisö kuuntelee sinua :) Pidä ohjat "kädessäsi", lopettaessa pieni tauko ja asiaankuuluva lopetus, riippuen millaisessa tilanteessa olet. Reippaasti...

Lilli



Aloittaessasi ilmoita lopetusaika

Tämä konsti ei käy joka tilanteeseen, mutta toimii hyvin esim. urheiluporukan taustojen kokouksessa, koulun vanhempainillassa, taloyhtiön kokouksessa jne. Tapaamisen ensimmäisen puheenvuoron pitävä tai tilaisuuden puheenjohtaja voi silloin hyvin pitää kiinni vauhdista ja päämäärästä koko tilaisuuden ajan, kun aloittaessa on ilmoitettu koko tapaamisen lopetusaika. Muutkin ymmärtävät yleensä typistää sanomisiaan olennaiseen, koska yleensä kaikki haluavat selvitä em. tilaisuuksista joutuisasti.

Osallistuva



"Hyvässä puheessa on alku, keskikohta ja loppu," kertoi lukion äidinkielenopettajamme.

Itse olen paljon käyttänyt sitaatteja tai vitsejä. Siitä tulee hyvä mieli ennen ja jälkeen.
Aloittamisessa kannattaa käyttää ääntä niin, ettei tarvitse puhua kenenkään päälle. Tai sitten seisoa puhujan paikalla näkyvästi niin kauan, että kuulijat hiljenevät.

"Kyllä se siitä."

Pikkupedagogi



Tilaisuuteen sopiva lainaus Positiivarien värssypankista, esim:

On niitä, jotka saavat asiat tapahtumaan,
niitä, jotka katsovat, kun asiat tapahtuvat
ja niitä, jotka ihmettelevät mitä mahtoi tapahtua.
- Manfred Kats de Vries

Mirja



ja lopuksi aforismi Positiivarien aamun avauksista: evästys kuullun ymmärtämiseksi

Aila



No tavallista on koota yhteen puheen ydinajatukset tai kohdat. Voi myös miettiä valmiiksi sananlaskun tai ajatuksen, joka kuvastaa puheen teemaa tai suuntaa katseen jo eteenpäin aiheesta. Esimerkiksi: tänään puhuimme myönteisen ajattelun voimasta: seuraavan kerran tavatessa voimmekin jakaa kokemuksia sen vaikutuksesta. Joka viimeksi nauraa, tulee iloiseksi!

Dalia66



Noudatan ohjetta, joka on saatu Positiivareiden kautta tilatusta cd:stä,,, "is, was, will be". Tämän ohjeen mukaan kun rakentaa esityksensä tai puheensa, on helppo pysyä suunnitelmassaan.

Ajaessa kuunneltua



Itse hyödynnän monesti esimerkiksi sitaatteja samasta aihepiiristä. Ensin sitaatti, joka vie aiheeseen ja lopuksi sitaatti, joka viimeistelee ytimen. Yksi keino on myös hyödyntää esimerkiksi laulun sanoja. Lisäksi olen kerran pitänyt puheen päiväkodissa, jossa hyödynsin vanhoja tekstiviestejä (ensimmäiseksi kerroin viestin, jollaisen lähetin kun oli ensimmäinen päiväkotipäivä ja mieli maassa, viimeiseksi kerroin millaisen tekstiviestin laitoin, kun elämä oli jo rauhoittunut ja mieli taas iloinen).

Äiskä



Hei! Kysy hiljaa itseltäsi, mihin vaikeus liittyy. Kuvittele, millä keinoin joku muu tekee sen jämäkästi, oikea-aikaisesti, reippaasti, iloisesti, empimättä, vastuullisesti. Siinä se!

Leena



Juhana Torkin Puhevalta on erinomainen puheenpitäjän oppikirja, josta vaikuttavan puheen perusteet selviävät - aloituksineen ja lopetuksineen. Ja on lisäksi viihdyttävä lukukokemus.

Tämä siis Positiivareiden Puodin oppaiden lisäksi! :)

KatiM.



Jokin luennon  / puheen aiheeseen sopiva runo, tarina tai sketsi, joka keventää lopuksi. Huumoria kehiin, se toimii aina. Olen joskus käyttänyt myös esim aiheeseen sopivaa taulua, kuvaa ym. Power Pointilla nykyisin helposti toteutettavaa.

marke



Itse olen huomannut, että kolmen kohdan sääntö toimii:
1. Kerro lyhyesti, mistä aiot puhua
2. Puhu asiasta
3. Vedä lyhyesti yhteen pääkohdat siitä, mistä puhuit.

Palautteessa olen saanut kuulla, että toiston ansiosta kuulijoille on jäänyt hyvin mieleen ne puheen pääkohdat, jotka halusinkin heidän muistavan vielä seuraavanakin päivänä.

Romy



Kirjoitan ennen "puhetta" itselleni ylös alun ja lopun, sekä ennen kaikkea, että mitä voi "pahimmiten" tapahtua jos jotain sanon väärin, eli kaikki sujuu ok, koska kaikki kuuntelijat odottavat itse jännityksellä ja mielenkiinnolla mitä haluan kaikella sanoa ja kertoa´.

Äiti



Hei, itse olen käyttänyt mm. seuraavan tyyppisiä;  - kerron jonkin lyhyen tarinan, joka saa kuulijassa heti mielenkiinnon syntymään ja tämän alkutarinan yhdistän puheen keskeiseen tekstiin lopussa siten, että se on punaisena lankana kerässä alusta loppuun asti. Yleensä pyrin siihen, että se on joko opettavainen, elämänviisauteen liittyvä, kultturelli tms. ja se tarina voi olla lainattu tai tosielämän juttu! Ja toimii!

Caren.n



Psyykkaa ensin itsesi tilaan "haluan kovasti kertoa heille tämän asian, todella haluan!" Asenne vaikuttaa itseesi, ryhtiisi ja lavasäteilyysi. Kerro ensi yleisöllesi mistä aiot puhua, sen jälkeen kerro asian selkeästi ja kysymyksille tilaa antaen, lopuksi kertaa muutamalla lauseella esityksesi pääpointit, mahdolliset määräajat yms. ja anna vielä kerran yleisölle mahdollisuus kysyä. Tällä kaavalla olen selvinnyt "elävänä" puhetehtävistäni.

Tirlittan



Olen ollut huono aloittaja muissakin asioissa. Mutta nyt luon aina mielikuvan siitä, mitä tulisin tekemään - kun mielikuva on valmis, huomaan hämmästyen, että nousen ja alan toteuttaa sitä. Tilaisuuksissa pitää saada toisten huomio - esim. lehmänkellolla tai hiljentymällä mikin ääreen katsoen muita pitkään ja sitten juonto. Loppuun taas sopii jokin motto, runo, yhteinen ajatus yhteenvedoksi ja näkemiin

sini



Valmistele aloitussanat ja lopetussanat etukäteen eli kirjoita ne paperille!  Tilaisuuden ohjelma on tietenkin hyvä olla osallistujilla tiedossa. Ennen loppua voi hyvissä ajoin ennakolta kertoa paljonko aikaa on jäljellä mikäli tilaisuus on sellainen, että siellä osallistujat puuhastelevat jotain.

Ulpu 64



Minulla on tapana keksiä jokin sopiva napakka sanonta, aforismi, tai kannustava lause joka liittyy esityksen aiheeseen. Kun tunnen että olen sanonut kaiken mahdollisen, en pitkittele vaan kertaan pääasiat ja sanon hienon lopetuslauseeni jolloin loppu on selkeä ja mieleenpainuva! Tässä ainakin yksi vaihtoehto:)

_Julie_



Minä rakastan juuri niitä alkuja ja loppuja! Muovaan ne kuuntelijoille mielenkiintoisiksi ja ajatuksia herättäviksi.

Kun tiedän aiheen ja tiedän jotakin kuulijoista, heittäydyn henkisesti siihen samaan porukkaan olemalla kuitenkin oma itseni.

Anna oman persoonasi tulla esille juuri sellaisena kuin keskustelisit ystäviesi kanssa. Silloin alku on luonnollinen. Voit hieman kertoa vaikka taustoistasi tai siitä miten rakensit päivän luentosi. Heitä joku kysymys päivän ajankohtaisesta aiheesta, joka voi olla ihan muukin kuin luentoaiheesi. Pääasia, että porukka herää ja kiinnostuu. Jos et tunne kuulijoiden taustoja hyvin, voit luentosi alussa näyttää heille suunnittelemasi luentorungon, ja kysyä herättääkö se kommentteja, tai haluavatko kuulijat keskittyä johonkin tiettyyn osaan enemmän tai vähemmän.

Loppuun voit tehdä parilla kolmella lauseella joko yhteenvedon tai tehdä taas kysymyksen pitämästäsi luennosta. Joskus, jos minulla on ppt-esitys, en todellakaan lue niitä ääneen, vaan puhun asioista niiden ympäriltä, ja ppt:ssäkin on vain muutamia sanoja tai kuvia.

Aforismi tai jonkun viisaan sanatkin voivat olla hyvä tapa lopettaa. Muista jättää muutama minuutti aikaa myös mahdollisille kysymyksille.

Hyvässä luennoitsijassa on tärkeintä mielestäni se, että luennoitsija on tehnyt kotitehtävänsä. Se vakuuttaa kuulijat ja itselläkin on rento puhua aiheesta, jonka tuntee.

Hyväksi puhujaksi oppii käymällä kuuntelemassa hyviä luennoitsijoita ja oppimalla omista kokemuksista. Pyydä saada nähdä palautteet niistä, niin tiedät seuraavalla kerralla mitä korostat ehkä ja minkä jätät vähemmälle.

Nauti esiintymisestäsi!

Siru



Alkuun positiivinen asenne luennoitsijalta ja vaikkapa "päivän vitsi" aloittaa tilaisuuden. Lopetukseen sopii jonkun suurmiehen toteamus aiheesta tai vaikkapa mieleenpainuva kuva kauniista aiheesta ja pyyteettömät kiitokset osallistujille.

Eki ensimmäinen



Kerro aluksi esityksen tavoitteet, mitä varten olet paikalla pitämässä esitystä. Pidä esitys ja kerro lopussa käyneesi tavoitteen mukaiset asiat läpi. Loppukysymyksenä esim. Mitä ajatuksia tämä esitys herätti?

Mai



Keskity kehittämään tunnistamiasi puutteitasi. Tilaisuuden avauksessa Sinun pitää saada läsnäolijat mukaasi tai edes kiinnostumaan, mitä sanottavaa Sinulla on. Mieti itsesi tilaisuuden kuulijaksi ja käynnistä tilaisuus tavalla, jolla saisit ainakin itsesi kiinnostumaan.

Jos tilaisuus on ollut vuorovaikutteinen, pyri lopetuksessa tuomaan esille myös läsnäolijoiden esille nostamia ajatuksia. Jos tilaisuus on luento, tiivistä lopussa tärkein viestisi kuulijoille.

Jake



Englannissa kuulemani tarina, jossa kirkon arvostetuin saarnaaja kertoi salaisuutensa: Ensin kerron mitä aion sanoa, sitten sanon sen, ja sitten kerron mitä olen juuri sanonut.

late



Aloitus, tuo ensikontakti yleisöön on tärkein. Sen tarkoitus on "rikkoa jää" ja herättää yleisö kiinnostumaan sinusta, sekä siitä mitä kerrottavaa sinulla heille on. Lataa siis energiasi aloitukseen, kukaan ei halua kuunnella tylsää ja energiavajaata ihmistä.

Voit jakaa puheesi etukäteen vaikka kolmeen osaan: aloitukseen, keskivaiheeseen ja loppuosaan. Tämä helpottaa sinua itseäsi erottamaan vaiheet ja sisäistämään eri vaiheiden merkityksen. Pidä myös keskivaihe mielenkiintoisena, jolloin saat yleisön odottamaan seuraavaa lausettasi.

Loppuosaan on hyvä vielä tiivistää joitakin pointteja puheestasi. Herätä energiasi jälleen tässä vaiheessa. Näin yleisö pääsee vielä kertaamaan tärkeimmät kohdat ja muistaa sinut hyödyllisenä puhujana. Jätät yleisölle hyvän jälkimaun ja nälän kuulla sinua lisää.

Hanna



Aloita esityksen rakentaminen aloituksesta ja lopetuksesta. Mieti, miten siirryt lopetukseen ja mitä lopetuksessa sanot. Ja harjoittele lopetusta ääneen. Itse haluan lopettaa nosteeseen: johonkin positiiviseen ja ajatuksia herättävään asiaan. Hyvässä esityksessä on punainen lanka, joka kantaa koko esityksen ajan. Ja esityksen loppuhuipennus tulee lopetuksessa ja siitä jää kuulijoille hyvä fiilis.

harjoitus tekee mestarin



Minulle toimivin oppi on ollut eräällä kurssilla oppimani järjestys rakentaa puhe tai kirjoitus: 1. Päätä aihe. 2. Mieti puheen tai kirjoituksen tavoitteet ja lopetus. 3. Määrittele 3-5 pääkohtaa. 4. Avaa ydinkohtien yksityiskohdat. 5. Tee tiivis yhteenveto / kertaus pääkohdista. 6. Viimeisenä, kun puhe on muuten valmis, mieti aloitus.

Taru



Pidä napakasti kiinni aikataulusta. Kun sinulle varattu aika alkaa lähentyä loppuaan, ryhdy tekemään lyhyt koonti puheestasi. Jos puheessa on ollut yleisöllä mahdollisuus kommentoida, ota koontiisi 1-2 kommenttia.
Aiheesta ja yleisöstä riippuen lopetuksessa voi olla myös ajatelma, runonpätkä, mietelause. Yleensäkin lopetuksen pitäisi olla sellainen, että edes se jäisi puheestasi mieleen. Joskus olen, taas yleisöstä ja aiheesta riippuen, antanut yleisölle myös mahdollisuuden palata asiaan, esim. antamalla yhteystietoni, johon kommentteja voi lähettää. Tärkein ohje on kuitenkin, pidä kiinni aikataulusta, mieluimmin alita se.

naispuhuja



Käsien napakka taputus ja puheenvuoro; no niin aloitetaanpas

no niin, nyt päätämme palaverin...

entinen palaveeraaja



Kertaa se esityksesi tärkein asia, jonka ainakin haluat jäävän kuulijoiden mieleen!

Pertti



Itse olen ollut lähinnä puheiden kuuntelijana, mutta vangitsevimmat puhujat ovat aloittaneet pienellä tarinalla, sattumuksella tms. jonka ovat jättäneet hieman kesken ja lopuksi "ai, niin.. haluatte varmaan kuulla, miten se tarina päättyi."

Hestia



Jokin luennon / puheen aiheeseen sopiva runo, tarina tai sketsi, joka keventää lopuksi. Huumoria kehiin, se toimii aina. Olen joskus käyttänyt myös esim. aiheeseen sopivaa taulua, kuvaa ym. Power Pointilla nykyisin helposti toteutettavaa.

marke



Itsekin työssä ollessani pidin paljon puheita. Itse aloitin puheen jollain fraasilla tai lehdistä ottamillani otsikoilla tai jollain napakalla lauseella. Sitten kerroin asiasta, josta minun piti puhua. Ihan puheen loppuun käytin aloituksessa käyttämääni lausetta. Mielestäni se toimi hyvin.

Sirkka A.



Hei Päivi, Kysymyksesi kertoo että olet kiinnostunut kuulijoistasi, ja haluat antaa myös heille enemmän :-) Muutamia elävässä elämässä testattuja ja toimiviksi havaittuja keinoja:
- aloitus: Kiinnitä kuulijoiden huomio itseesi, tiivistä: Missä ollaan ja miksi? Mikä on tilaisuuden tarkoitus ja miksi sinä ja kuulijasi käytätte kallisarvoista aikaanne juuri tähän tapahtumaan?
- lopetus: Esityksesi jälkeen (keskiosan ) pidä tauko, hiljainen hetki , mikä jälleen kerää kuulijoittesi huomion, niidenkin, joiden ajatukset ovat vaellelleet siellä täällä. Tämän jälkeen tiivistä lyhyesti esityksesi ydin, mitä toivot heidän muistavan siitä.
Loppunousuksi vaikkapa  aforismi tai lyhyt ajatelma, ja tietenkin kiitos kuulijoille heidän ajastaan, huomiostaan ja kiinnostuksestaan. Ja tietenkin HYMY.

Maritta



Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty eli pistä puhe paperille ja mieti se lopetus etukäteen - se on siinä.

Hessutyttö



ALKU: Ota tila haltuun, sinä olet pomo! Kerro tai kertaa aikataulu jossa pysytte. Sano positiivisesti päivän teema ja tavoite, kerro vaikkapa vitsi tai kevennys tai kehu ihmisiä niin saat porukan rennoksi ja vauhtiin.
LOPPU: Kehu ihmisiä, tiivistä lopputulos tavoitteeksi, se on päivän päätös ja lopuksi jälleen kevennys ja rentoutus, esim. musiikkia voi olla mukana ym. myös ulkopuolinen ihminen voi tulla vetämään lopetuksen, ihmisille jää hyvä mieli ja olo ja muistikuva.

Rituli



Tilaisuuksien alussa yleensä kaikki ovat odottavalla kannalla ja käyttäytyvät sivistyneen jäykästi. Siksi laitan ihmiset osallistumaan. Usein teen niin, pyydän jokaista kirjoittamaan lapulle sen ajatuksen, fiiliksen, joka heillä oli tänään aamulla töihin lähtiessään. Sitten kukin saa (tahtoessaan) kertoa sen. Siitä saa myös hyödyllistä tietoa, esim. jollakin on jotain erityistä mielessään, odotuksia tai epäilyä, joka olisi hyvä ottaa esityksessä jollain tavalla huomioon.

Tilaisuuden loppuun usein luen jokin hyvä, ajatuksia antavan tekstin. Tätä tekstiä käytän usein, se on ehdoton lempparini :)

”Olemassaolon suurin lahja olen minä itse. Jokainen voi oppia jotain minulta.
Minun ajatukseni ovat monimutkaisempia kuin kaikki maailman tietokoneet.
Minun tunteeni ovat yhtä tärkeitä kuin muidenkin ihmisten.
Se, mitä minä sanon, on kuulemisen arvoista.
Se mitä teen, on huomion arvoista.
Kunnioitan itseäni ja olen huomannut, että muutkin tekevät niin.
Voin nauraa itselleni hellyydellä ja lämmöllä.
Minulla on oikeus voida kaikin puolin hyvin.
Olen ainutlaatuinen,
ei ole olemassa ketään toista
kaltaistani henkilöä.”

-Nina



"Maaginen alku, rempseä loppu".

Tilaisuudesta riippuen sovellan tätä: odotan, että kaikki hiljenevät, istun vaikka opettajan pöydälle. Annan katseeni kiertää etummaisista takimmaisiin muutaman sekunnin. Sitten voi kertoa lyhyen "sadun", esim. Positiivareiden lasten totuuden. Sen jälkeen esittelen itseni. Ja eikun aiheeseen.

Lopussa, n. 10 min ennen "kellonsoittoa", jokin reipas lausahdus: "Hienoa! Harmi, että pitää lopettaa. Minä opin tänään xxxxxx. Kiitos teille näistä uusista oivalluksista! Hyvää päivän jatkoa kaikille!"

Jos tavataan uudestaan samoissa merkeissä, lisään vielä: tästä jatketaan seuraavalla kerralla (ennen päiväntoivotuksia).

Koulutustilaisuuksissa musiikki ja jokin kaunis diakuva-sarja rauhoittaa sekä alussa että lopussa.

On aikakysymys, miten paljon voi näihin "löpinöihin" käyttää aikaa. Usein kuulijakunta maksaa tilaisuudesta ja jos siitä tulee yhden naisen/miehen sivupolku-show, se varmasti muistetaan. Eikä hyvällä.

Huiput alussa ja lopussa sopivasti mitoitettuina, jäävät mieleen ja keskustelu jatkuu välittömästi, hyvä kun pääsee alta pois. ;)

Ei-luennoitsija-tyyppi



- Kerro alussa tilaisuuden tavoitteet ja pelisäännöt napakasti kaikille. Ole ystävällinen mutta jämäkkä, jolloin viestit sinun olevan nyt isäntä.
- Mitä tiukempi aikataulu, sitä ronskimmin puheenjohtaja / tilaisuuden vetäjä voi katkoa rönsyt ja venyvät puheenvuorot
- Jätä tilaisuuden aikatauluun "piilotettua" pelivaraa. Esim. oletettua pidempi kahvitauko, jossa myöhästymiset on mahdollista ottaa kiinni. Pidemmistä kahvipöytäkeskusteluista ei myöskään ole haittaa.
- Käytä viimeinen minuutti tilaisuudesta / puheestasi tiivistääksesi ja kerrataksesi tilaisuuden / puheesi ydinkohdat.

Rude



Alkuun kerron muutamalla sanalla, mitä tulee tapahtumaan (ensiksi, toiseksi, sitten ja lopuksi). Näin kuulijat ja minä itse rakennan tietynlaisen aitauksen ajatusten ympärille ja toisaalta annan mahdollisuuden uusien ajatusten muhia jo ennen aloitusta. Sitten vain puhumaan. Kun kohdat on käsitelty (tai aika alkaa loppua), kokoan vielä kerran langat yhteen. Kävimme läpi nämä asiat ja sama lyhyt luettelo nyt mahdollisin loppukommentein varustettuna. Palauttaa ajatukset ja mahdollisesti karanneet langanpäät taas takaisin ympyrän kehälle.

Heini-Elina Soutamo-Kohlrausch



Olen itse tehnyt vuosikausia töitä myynnin ja markkinoinnin kera. Juossut ympäri maailmaa asiakkaitten luona, esitellyt yrityksemme tuotteita ja systeemeitä konferensseissa ja alan tapahtumissa ja ollut pakotettu 'opettelemaan työn kautta' tapa aloittaa ja lopettaa esitys tai puhe. Vanhat, hyvät kouluopit siinä vaan oli esiin kaivettava:

Puhe alkaa tervehdyksellä ja päättyy toivotukseen. Jokainen haluaa tulla toivotetuksi tervetulleeksi ja kuulla, kuka puhuu. Lopetan itse puheeni kiittämällä mielenkiinnosta aihettani kohtaan ja kysymällä onko kellään kysymyksiä liittyen esittämääni. Jos kysymyksiä ei ole, kerron vielä lyhyesti miten minut tavoittaa, mikäli kysymyksiä tulee myöhemmin mieleen ja kiitän vielä kerran. Mikäli kyseessä on järjestetty tilaisuus, johon kuuluu loppupuhe, kiitän myös siinä kaikkia osanottajia ja järjestäjiä ja päätän tapahtuman 'Kiitoksena järjestäjille' taputukseen. Yleensä siihen yhtyvät kaikki, joten loppu on siten selkeä ja yksiselitteinen ja se kiitoskin sieltä löytyy

Mirka -70



Hei. Riippuu vähän tilaisuuden luonteesta, mutta aikoinaan kun jouduin luennoimaan tai pitämään esityksiä sanoin usein "de´va´de" ja sen päälle "onko kysyttävää". Tai sitten ilmoitin suoraan että "tätä enempää en aikonut kertoa tällä kertaa". Kyllä kuulijat silloin tiesivät että esitys on loppu.

Bennjamin Gurkha



Tilaisuuden pituudesta riippuen esim. 15 - 30 minuuttia ennen sovittua lopetusaikaa toteat, että "Nyt on 30 minuuttia aikaa jäljellä ja olemme tehneet tätä ja tätä. Nyt voisimme tarkastaa, mitkä asiat vielä on saatava tehdyksi, keskustelluksi seuraavan puolen tunnin aikana." Sitten kirjaat nämä sovitut asiat kaikkien nähtäväksi ja käytätte loppuajan tehokkaasti vain näiden asioiden kanssa.

Arja



Aloituksen teen toivottamalla kuulijat tervetulleeksi ja sen jälkeen annan puheenvuoron esiintyjille. Lopetan puheeni kiittämällä esiintyjiä ja yleisöä, joka on runsaslukuisesti tullut paikalle.

Ja olen saanut kiitosta siitä, että olen osannut lopettaa tilaisuuden ilman mitään pitkiä puheita tai jumittumalla itse mikrofoniin.
Puheenjohtaja

Riitta Palm



En tiedä, joskus voisi toimia jokin kevennys (vitsi tms) ja joskus hyvät illan jatkot -toivotus tai puheenvuoron luovuttaminen jollekin muulle, vaikkapa ihan kuulijakunnalle itselleen.

Helinä



Aloita tilaisuus kertomalla joku kevennysjuttu/tarina. Samalla saat kuulijat kiinnostumaan esityksestäsi. Lopetuksen voit hoitaa samalla tavalla. Vaikka aiheeseen liittyvä

snupu



Itselläni on tapana aloittaa ja lopettaa puhe hieman samoin sanoin, vähän niin kuin kouluaine. Kokoan puheen kokoon niputtamalla asiat pakettiin saman lauseen tai samojen sanojen avulla, kuin puheen alku. Toimii, ainakin minulla.

Hilkka Sillankorva



MUISTAN ... että erään iäkkään sukulaiseni hautajaisissa vainajan lapsenlapsi piti kauniin puheen. Hän aloitti tuolla sanalla MUISTAN. Kaikki eri asiakokonaisuudet hän aloitti aina sanalla MUISTAN.  Lopuksi MUISTAN SINUT,KIITOS MUISTOISTA. Tämä oli jäähyväispuhe, mutta olen itse soveltanut samaa myös muihin tilaisuuksiin. On sopinut mielestäni hyvin, tavallaan alku ja loppu nivoutuvat toisiinsa.

Pikkupiika



Pian viimeisen sanan jälkeen selkeä ja ytimekäs KIITOS.

Jos puhe on hyvä, uskon ettei muuta koristelua loppuun tarvita.

Lauri



Jos yhtään tunnet kuulijakuntaa, tiedät jotain heidän kokemusmaailmastaan, aloita sellaisella lausahduksella, joka varmasti herättää uteliaisuuden. Se, mikä saa sinut itsesi havahtumaan esitelmöitsijän puoleen kiinnostuneena, toimii varmasti toisinkin päin. Loppuun päästyäsi niputa esityksesi keskeinen sanoma lyhyeen "kertaukseen" jollain palkitsevalla tavalla: kiitä, kannusta, rohkaise, perustele, ilmaise, miksi juuri tälle yleisölle toivot erilaisia asioita, menestystä, hyötyjä, iloisia odotteita jne. Huumori, pikkutarinat, vertaukset, aiemmat kokemukset jne. kyseiseen asiayhteyteen liittyen soveltuvat hyvin.

Birgitta



Lyhyt, selkeä, jämäkkä aloitus, johon voi jo liittää lopetuksen on minusta paras aloituspuhe. Esim.: Toivotan teidät kaikki lämpimästi tervetulleiksi tähän tilaisuuteen. Tilaisuuden aluksi x (esiintyjän nimi) luennoi meille aiheesta x. Luennon jälkeen pidämme varsinaisen kokouksen ja lopuksi juomme kahvit vapaasti keskustellen. x (esiintyjän nimi), ole hyvä. Lava on sinun.

Leena



Aloitus kannattaa olla huumori mielinen, että kuulijat on alusta alkaen kuulolla. Lopetus kannattaa tehdä aiheeseen liittyvällä vitsillä. Näin asiat jää kuulijoiden mieleen.

Päve



Lähtö jostakin akuutista "päivänpolttavasta jutusta". Loppukevennyksenä kuulijoiden herättely itselle sopivalla erikoisella tavalla, jotta kuulijoille jäisi positiivinen mielikuva :-)

eli ryppyotsaisuus pois!!!!!!

hoopo



Opin jokin aika sitten yhden tavan rakentaa mikä tahansa puheenvuoro, oli se sitten vartin tai päivän kestoinen. Puheenvuoro valmistellaan seuraavassa järjestyksessä:

1. Mikä on puheenvuorosi aihe?
2. Miten haluat puheenvuoron lopettaa? (onko se kysymys, kehotus, kuva, tehtävänanto...?)
3. Mitkä ovat kolme (ei enempää eikä vähempää!) puheenvuorosi ydinkohtaa?
4. Mitkä asiat kerrot kustakin ydinkohdasta?
5. Miten kiteytät kunkin ydinkohdan?
6. Miten aloitat puheenvuoron (eli miten motivoit, herätät kiinnostuksen, onko se kysymys, kuva, jokin ristiriita?)

Kun valmistelun tekee tässä järjestyksessä aihe ja sisältö ei varasta huomiota "päiden" suunnittelulta vaan ne saavat arvoisensa suunnitteluhuomion.

Puheenvuoro pidetään sitten hiukan toisessa järjestyksessä:
1. Aloitus
2. Aihe
3. Kaikkien kolmen ydinkohdan esittely otskkkoina
4. ydinkohdan 1 sisältö
5. ydinkohdan 2 sisältö
6. ydinkohdan 3 sisältö
7. Kaikkien kolmen ydinkohdan yhteenvedot järjestyksessä (1-2-3)
8. Lopetus

Näin pidettynä mieleen jää muutakin kuin ydinkohdan 3 loppusanat. Yleensähän tapana on edetä näin: aihe (ilman selkeää aloitusta) - ydinkohdan 1 sisältö ilman otsikkoa, mahdollisesti kiteytys - ydinkohdan 2 sisältö ilman otsikkoa, mahdollisesti kiteytys - ydinkohdan 3 sisältö ilman otsikkoa, mahdollisesti kiteytys - Kiitos (ilman lopetusta).

Tällaisesta esityksestä ei jää kohdista 1 ja 2 mieleen juuri mitään eikä esitys hahmotu kuulijalle loogiseksi kokonaisuudeksi. Ilman aloitusta asia ei liity mihinkään, ilman lopetusta se jää ilmaan roikkumaan (tai haihtuu tuuleen).

Hyvä aloitus on ikään kuin zoomaus aiheeseen, aloitetaan isosta kuvasta ja tarkennetaan sitä käsillä olevaan aiheeseen. Oletko lukenut Asterixiä? Jokainen albumihan alkaa isolla gallian kartalla (tässä isossa kuvassa liikutaan), jossa suurennuslasi näyttää tiettyä kohtaan (tästä puhumme ja se sijoittuu isoon kuvaan näin). Aloituksessa pitäisi toimia samalla logiikalla.

Lopetus puolestaan on se, mitä haluat ihmisten jäävän pohtimaan kotimatkalla, lounasjonossa tai mihin he puheenvuorosi jälkeen menevätkin. "Kiitos" ei jää kenenkään mieleen eikä saa aikaiseksi uusia ajatuksia, siihen ei siis ole järkeä lopettaa. Jos haluat kiittää pääsystä puhumaan, tee se alussa, älä lopussa!

Riikka



Aloitus: Hyvät naiset ja herrat, arvoisa herra pääministeri...... eei valitettavasti päässyt tänään paikalle!

Lopetus: jonkinlainen yhteenveto

Jepu



Valmistaudu huolella puheeseesi.
Kiinnitä kuulijoiden huomio puheesi aiheeseen kysymällä esim. kuinka moni teistä on kokenut, nähnyt .... Tärkeintä on luoda kontakti kuuli-joihin ja herättää mielenkiinto. (Poimi pääkohdat puheestasi etukäteen, jolloin saat myös selvästi jäsennellyn esityksen)

Lopetus:
Sanot että lopuksi vielä pieni kertaus = (puheesi pääkohdat). Kysyt onko kenelläkään kysyttävää,  jos ei yhtään kättä nouse, kiität  kuulijoita, lopetat ja poistut.

Aune



Aloitus ja lopetus ovat sidoksissa toisiinsa, esim. jos aloitat sitaatilla, voit lopussa palata samaan sitaattiin; jos esität alussa ns. retorisen kysymyksen, voit lopussa vastata itse kysymykseesi jne. riippuen aiheesta voit myös lopussa esittää lyhyen yhteenvedon, antaa toimintaohjeen, kehottaa toimintaan. Yleisön on ymmärrettävä, että esitys on päättynyt ilman, että itse kerrot lopettavasi sen.

Tigrinna



Puheen päättäminen riippuu hyvin paljon puheen sisällöstä ja kuulevasta yleisöstä. Puheen voisi päättää runoon ja jos puhut ystäville runossa saa olla tunnetta mukana (syntymäpäivä, läksiäispuhe). Mausteen antaa se, että sanat jäävät ilmaan = antavat ajatuksille siivet.

Ippa



1. Puheeseen pitää valmistautua huolella etukäteen
2. Spontaanissa puheessa on syytä pikaisesti mielessään käydä juoni läpi
3. Lyhennä puhetta - usein vesittyy kun puhetta pitkitetään (siitä ei myöskään jää silloin kuulijalle mitään mieleen). Kerrotaan, että Churchill kysyttiin kerran puhujaksi ja samalla tiedusteltiin, kuinka pitkän valmistumisajan hän tarvitsee. Hän vastasi, että riippuu puheen pituudesta: jos 5 min puhe, niin kaksi viikko, jos 10 min puhe, niin viikko, jos 2 h hän voi aloittaa välittömästi. Siinä mielestäni tiivistyy puheen juoni.
4. itse usein käytän alusta - loppuun menetelmää. eli alussa asetan puheelle haasteen (kysymys, toteamus, väite, otaksuma...) ja lopussa palaan asiaan.

Luoti



Aloita tilaisuuteen sopivalla lainauksella ja jatka siitä... Lopetuksen voi tehdä samoin eli "vedä yhteen / kokoa tilaisuus" loppulainaukseen. Itselläni toimii aina ja tavallaan "ympyrä sulkeutuu".

Elena



Pyrin itse toimimaan seuraavasti. Ajattelen esitykseni tavoitetta kuulijoiden kannalta. Mitä he siitä saavat? Vähintään x oivallusta asiaan y, vastauksen kysymykseen zz tai suunnitelmaan asiaan nnn. Tämä tavoite auttaa minua sekä suunnittelemaan, että toteuttamaan esityksen. Kerron sen osallistujille heti kohta esityksen alussa. Sitten esityksen lopussa palaan tavoitteeseen ja pyydän jokaista arvioimaan tilanteen. Sitten he nostavat kätensä ja viisi sormea jos on mielestään saavuttanut tavoitteen hyvin ja vain yhden sormen, jos tavoitteen toteutuminen on kovin kyseenalaista.

Mikko Paloranta



Puhetilaisuuksia on niin erilaisia, että yhteneväisiä ohjeita, neuvoja, on vaikea antaa.. mutta yleisesti ottaen tilaisuuden alkuun porukka pitäisi saada kiinnostumaan, ikään kuin hereille.. jollakin keinolla, vitsillä, pienellä tarinalla, jollakin joka auttaa sinut luontevasti esityksesi alkuun. Loppukaneetissa kannattaa minun mielestäni aina koota esityksesi yhteen, kerrata pitämäsi aiheen tärkeimmät asiat ja päättää puhe vaikka yksinkertaisesti kiitokseen! Kyllä se siitä.

Nukkumatti



Ensinnäkin täytyy pitää itsellään listaa asioista, jotka haluaa käsiteltävän. Kun ne on käsitelty, voi sanoa: "Olemme käsitelleet kaikki omalla listallani olleet asiat. Onko jollakin vielä joku asia, jonka haluaa tuoda esille?"

- ellei, voi todeta: "Tilaisuus on siis päättynyt. Kiitoksia."

- jos on, pitää tiivistää otsikoksi jokainen asia, joka tulee ilmi. Kun ne on käyty, lopetetaan "Nyt on käyty kaikki asiat, joten tilaisuus on päättynyt."

Jos tässä vaiheessa joku vielä tuo ilmi uusia asioita, ilmoitetaan, että ne käsitellään seuraavassa tilaisuudessa.

Saila



Aina ennen puhetilaisuuden alkua sekä kuulijat että puhuja ovat pienessä jännitystilassa. Itse aloitan tilaisuuden tervetuloa -toivotuksella ja heti sen jälkeen pienellä vitsillä. Olkoon kuulijakunta kuinka "arvokas" tahansa, niin tilanne laukeaa pieneen tai isompaankin naurun hörähdykseen! Siitä on sitten helppo aloittaa vakavakin kokous. Lopussa kiitän kuulijoitani mielenkiinnosta ja "loppuherjana" toivotan vaikkapa: "Eiköhän lähetä pilkille koko porukka". Tämä systeemi on toiminut lähes joka tilaisuudessa ihan mukavasti.

makkoukko



KIRJOITIT: MITEN HOITAA PUHEEN PÄÄT?
EHDOTAN SINULLE SEURAAVAA, TILAISUUS JOSSA TÄMÄ ASIA ON KOHDALLASI JA LUONNEHDIT ASIAA..... RIIRRUU SIITÄ, ETTÄ MINKÄLAINEN TILAISUUS ON KYSYMYKSESSÄ, NIIN VOISEN MUKAAN VALITA ALOITUS- JA LOPETUSKOMMENTIN. KUTEN ESI,: TILAISUUDEN VOI ALOITTAA HERRAN SIUNAUKSELLA SEKÄ LOPETTAA. KUN TUO KOHON KOMMENTIIN ON LOPETETTU, JONKA JÄLKEEN VOI JUTELLA ERILAISIA ASIOITA MUODOLLA SANA ON VAPAA. SITÄ VOI JUTUSTELLA VAIKKA KUKA PORUKASSA OLIJAT SEKÄ AIKAA KATSOMATTA. OLEMME TODENNEET TÄMÄN TAVAN HYVIN ANTOISAKSI  /  TOIMIVAKSI MISSÄ TILAISUUDESSA OLEN JO OLLUT YLI KYMMENEN VUOTTA. VOISITTE SOPIA JONKUN MUUN VASTAAVAN JUTUN ALOITUKSEEN / LOPETUKSEEN, SILLÄ KAIKKI YHTEISESTI SOVITTU TOIMII ERITTÄIN HYVIN.

SINULLE PÄIVI OIKEIN HYVÄÄ ALKANUTTA VUOTTA 2011 JA KAIKKEA HYVÄÄ

KOKENUT MAAILMALLA IHAN KAIKKEA



Minä en ole mikään kirjailija, enkä osaa kuin oman kokemukseni kautta neuvoa muuta kuin: Katso, millä aloitit tekstisi, sillä voit myös lopettaa. Eli aihe sama ja loppu tulee siitä eli jatkat, mikä on tuumailusi lopputulos.

harrastelija



ALOITUS:
Olemassa olevaan ajankohtaan kytkentä, esim:
Tämän päivän lehdestä luin...
Eilisistä Tv-uutisissa oli...
Näin tänne tullessani...
Hienoa, että minut pyydettiin...
jne
Huom!
Ei koskaan pienintäkään itsensä vähättelyä, esim:
Lupauduin koska pyydettiin....
Minut määrättiin...
Teidän joukossanne on minua parempia asiantuntijoita...
En ole mikään puhuja, mutta...
jne
LOPETUS:
Vain sillä on merkitystä, MITÄ TAPAHTUU KÄYTÄNNÖSSÄ. Tekeminen on
YDINASIA. Itse kukin on oman tekemisensä avainhenkilö!

Jokaiselle tulee jäädä sellainen olo, että tilaisuuden jälkeen "minulta odotetaan tekoja". Lyhyesti, ei korulauseita.

Jorma Palonen



Itse olen huomannut, että kysymys on hyvä tapa aloittaa puhe? Siis aiheeseen liittyvä kysymys alkuun ja puheen lopussa palaaminen kysymykseen ja vastaus jos mahdollista.

Seikku



Aloita "herättämällä" kiinnostus aiheeseesi / luomalla positiivinen fiilis kuuntelemiselle!

Lopeta tiivistämällä puheestasi avainsanoma, joka jää "terävänä" mieleen

Tapsa



Kun aloitat, ajattele, että tapasi kertoo itsestäsi, onko pää sekaisin vai selvillä. Ole johdonmukainen. Kun lopetat, muista, että napakka kuva napakasta lopetuksesta. Harvoin viivyttely tuo mukanaan mitään kovin tärkeää.

Kylli






Ladataan kommentteja...
© 2017 Positiivarit Oy Vaihde (03) 882 160 Faksi (03) 882 1622 E-mail: positiivarit@positiivarit.fi Toteutus: Luovanet Oy Toimitusehdot      Käyttöehdot