Su 30.4.Mirja, Miia, Mira, Mirva, Mirj...» Onnittele sähköisellä kortilla!
Hae
Uteluarkisto


UTELU SUKUJUHLIEN JÄRJESTÄMISESTÄ. Markku kirjoittaa: "Olen puuhaamassa ensi kesäksi sukujuhlia. Pyydänkin nyt apua sinulta, jolla on kokemusta joko järjestäjänä tai osallistujana. Mitä ohjelmaa, miten muistaa suvun senioreita ja junioreita, miten järjestää ruokailu jne.?

Vastauksia 36



Kuulun sukuun, jossa äidilläni on 11 sisarusta. Sukujuhlia järjestetään n. 5 vuoden välein. 1. Sukupuuta ryhdyttiin täyttämään isolle pahvin palaselle osallistujien voimin. Yksi serkuistani otti tehtäväkseen puhtaaksi kirjoittamisen ja päivittämisen uusissa sukujuhlissa. 2. Jokaisen sisaruksen (seniorin) lapset järjestävät 10-15 min ohjelman itse esittäen tai ryhmävisailu/-kisailun muodossa. 3. Sukukokous alkaa pe ja päättyy su, jotta ulkomailta tulevat ehtivät asettua. Varsinainen ohjelmapäivä on lauantai. 4. Pitopaikka on vanha kunnantalo tai koulu. 5. Ruokailuksi yksi ateria tilataan pitopalvelulta ja lopusta vastaa kukin itse.

Mari

________________________________________

Kokemukseni isäni 90v-päiviltä. Järjestin tietokilpailun lastenlapsille "Tunnetko ukkisi?", jossa nämä saivat valita eri vaihtoehtojen väliltä oikean asian ukin elämästä. Oli ylläri, kun monet asiat olivat tuttuja, muttei tarkkaa tietoa ollut. Tätä voisi sovittaa sukujuhlaan sukupolvien väliseksi sekä vanhemmat tietämään "Tiedätkö tämän päivän nuortemme elämästä?" että toisin päin.

Mape

________________________________________

Meillä oli sukujuhla/puutarhajuhla puolisoni perheen lapsille...(10 lasta perheineen). Kotitalon pihalle pystytettiin juhlatelttoja, joissa ruokailu ja kahvitukset tapahtuivat. Ruokana oli keitto, lohikeitto ja lihakeitto. Jälkiruokana oli marjakiisseli kermavaahdolla. Kakkuja leipoivat suvun nuoret taidot, oli oikea kakkubuffet kahvilla. Senioreita meillä oli vain yksi... äiti/mummu/isomummu. Eräs sisarusten vävyistä , graafinen suunnittelija, oli painattanut jokaisesta sisaruksesta lapsuuden kuvasta otetun tarra-arkin (pyöreitä kuten museoiden käyntitarrat) ja aina perheen päämiehen jälkeläisille annettiin tarra rintapieleen, suku nääs menee niin pian oudoksi kun se hajoaa ympäri maailmaa... tarroista sitten pystyi päättelemään mihin perheeseen mikäkin pellavapää kuuluu. Ohjelmassa oli yhteistä jutustelua, suunnistus porukoissa perheet sekaisin piha-alueilla ja ympäristössä ja vanhojen esineiden nimeämistä, puiden pituuden arviointia jne. Oli nuorten esittämä näytelmäkin vanhasta isovihan aikaisesta tapahtumasta kylällä. Oli kartta johon jokainen sai merkitä kolme maata/paikkaa jossa on käynyt... tällä kertaa kaikki asuivat Suomessa... sehän voisi olla maailman kartta missä porukat asuu, mihin on levitty jne. Ruoka tilattiin valmiina pitopalvelusta, tarjottiin kertakäyttöastioista, kahvit keitettiin itse isolla keittimellä. Vierasta työvoimaa ei ollut ollenkaan. Paikalla oli lähes koko suku. Lähemmäs 100 henkeä. Ja se oli niin ihana mieleenpainuva juttu. Yhdessä tekemistä ja mukavaa yhdessä oloa.

Äitikkä61

________________________________________

Meillä tehtiin esim. isomummon synttäreillä sellainen ohjelmanumero, että jokainen pöytäkunta esitti paperille kirjoitettuja kysymyksiä päivänsankarille ja siitä muodostuikin hauska ohjelmaosuus kun sankari vastasi niihin. Riippuen juhlapaikasta olisi kuitenkin tärkeää, että olisi ohjelmaa joka sukupolven edustajille, esim. erillinen huone pienille lapsille ja jos mukana kovin pieniä, myös joku hoitotäti järjestämään ja valvomaan heitä. Aikuisten ohjelmassa on tärkeätä muistaa, että esim. puheenvuorot olisivat rajattuja niin, ettei joku ala puhumaan puolen tunnin muisteluja, joita kukaan ei jaksa välttämättä kuunnella. Tietokilpailut juhlateemaan liittyen myös hyviksi koettuja; vastaajaryhmät mielellään esim. eri perheistä koottuja sekaryhmiä. Myös monenlaisia toiminnallisia leikkejä ja pelejä on kirjoissa saatavilla kirjastoista. Ruokailuun kannattaa satsata eikä välttämättä yrittääkään tehdä kaikkea itse jos vain on mahdollisuus taloudellisesti. Mukavia suunnitteluhetkiä ja tulevia juhlia!

Musti

________________________________________

Sukujuhlistamme jäin kaipaamaan edesmenneiden sukulaisten huomioimista. Vanhimmasta sukupolvesta, äitini sisaruksista, oli kuollut jo muutamia. Olisi voinut olla vaikka pieni hiljainen hetki tai jakaa joitakin muistoja yhdessä heistä. Minusta on tärkeää tietää mistä olemme tulleet, ja kiva kuulla, millaisia muistoja sukulaisilla on. Voisi olla mikrofoni ja "sana vapaa", jolloin saa tulla kertomaan muistonsa kuka haluaa tai muutama etukäteen sovittu henkilö tai juttu, tilanteesta riippuen.

Annukka

________________________________________

Tavoitteena ja myös hauskana ohjelmana on etukäteen sovittu ryhmäkuvaus. Vaikkakin olisi sovittuna kuvaaja valmiina, tänä päivänä jokainen haluaa omaan puhelimeensa kuvan. Muuta ohjelmaa tietysti kaikkien lastenlasten esittely yms kuten puolisot. Karaoke on hyvä, jossa erityisesti nuoret loistavat. Ruokailu on kohtuu yksinkertainen antaa esim Kivikylän savupossutarjoiluna lisukkeineen. Lisänä voi laittaa sopivaa jälkiruokaa kahvin kera. Toivotan mukavaa ja ilontäyteistä sukujuhlaa. Ps. Lisänä voi toki ottaa vanhojen valokuvien läpikäynnin, joiden sisällöstä ei kaikilla ole tietoa. Sukulaisiahan olette.

Eki

________________________________________

Jos jengiä paljon, on näppärimmät ruoat: keitot ja erilaiset laatikot tai padat. Tee/hanki kaikki maitotuotteet laktoosittomina vaikka onkin hieman kalliimpaa. Ei tarvitse erikseen säätää. Lapsille leikkinurkkaus/leluja/piirustusvälineitä yms.

Mansikka

________________________________________

Järjestämisissäni sukujuhlissa oli "savolaiset olympialaiset”; etenkin seniorit olivat innokkaita kokeilemaan uusia lajeja, kuten fresbee-golf, mölkky ja kun kesä oli, niin yhtenä lajina oli sitten vastanteko; parhaimmissa oli luonnonkukista koristeet!

Pertti

________________________________________

Riippuen sukusi koosta, meillä on ollut tapana ns. "esitellä itsemme" ja viimeisimmät kuulumiset vuorotellen. Jollekin kohdalle esityksessä sitten taputetaan spontaanisti. Se on aika mukavaa, jokainen saa aplodit jostakin (joulukuussa syntyy lapsi, aloitti opiskelun, on töissä postikuskina.. ihan mitä vaan! Huumoria mukaan.)

Ertsupertsu

________________________________________

Järjestin kaksi vuotta sitten serkkujuhlat, jonne kutsuttiin kaikki 28 serkkuja avecin kera + setämme puolisoineen. Aloitimme juhlat hyppäämällä linja-autoon ja kiertämällä vanhempiemme kotikonnuilla vieraillen eri taloissa, josta esi-isämme ovat kotoisin, vanhempamme ovat lapsina asuneet ja käyneet koulua jne. Kierros päättyi hautausmaalle, missä kävimme viemässä ruusut isovanhempien ja isoisovanhempien haudalle. Sen jälkeen juhlat jatkuivat sisätilassa ruokailulla. Muistella sai puheen muodossa, tai vain pienessä porukassa. Ennen kahvia kaikki vaihtoivat pöytää, jotta pääsimme keskustelemaan mahdollisimman monen kanssa. Lopuksi vielä oli tanssimusiikkia. Illan aikana kerättiin kaikkien yhteystiedot, jotka sitten jaettiin myöhemmin kaikille. Juhliin lähetettiin kutsu, jossa ilmoitettiin osallistumismaksu (kattaen ruoan, esiintyjän + muut menot). Linja-auto maksettiin erikseen, koska oli vaikea arvioida osallistujamäärää ennakolta (jokaiselta kerättiin muutamia euroja). Ilta oli kaikin puolin onnistunut, ja suunnitelmissa on joskus kutsua serkut perheineen koolle. Sitä ennen vierailemme vielä joissakin sukumme historiaan liittyvissä paikoissa ilman että siihen liittyy mitään osallistumismaksuja (jokainen maksaa kahvinsa itse). Perustin myöhemmin myös Facebook-ryhmän, jonne on serkkujen lisäksi heidän lapset puolisoineen liittyneet; tarkoituksena oppia tietämään ja tuntemaan vähän paremmin sukulaisiaan ympäri Suomen (ja maailman). Lisäksi tein 132-sivuisen valokuvakirjan, jossa oli tietoa, kuolinilmoituksia ja tarinoita suvustamme sekä kuvia; isovanhemmista, heidän lapset perheittäin, juhlakuvat (sis. kaikki vierailukohteet) sekä luettelot vanhempiemme serkuista, meidän pikkuserkuista, meistä serkuista, meidän lapsista=pikkuserkukset ja lastenlapsista jne. Kirjasuunnitelmasta tiedotin myös jo kutsussa, joten sain materiaalia jo juhlissa + kerroin juhlissa siitä vielä lisää.

Sukurakas Hanne

________________________________________

Paellaa ruoaksi, voi käyttää mielikuvitusta mitä sinne laittaa riittää ja maistuu varmana kaikille, itsellä kokemus oli ainakin mieluinen, singstar sopii kaikille - levyjä löytyy vanhoille ja nuorille:-)

iitu

________________________________________

Meillä oli joitakin vuosia sitten aivan ihanat sukujuhlat kesällä. Juhlapaikka oli vanha kartano. Juhlien aluksi tarjottiin kaikille tervetuliaisjuomat (alkoholiton kaikille) ja vastaava järjestäjä toivotti tervetulleeksi ja sanoi muutaman sanan ja sen jälkeen esitteli perhekunnittain kaikki paikalla olijat. Tämä oli hyvä, koska kaikki eivät tunteneet entuudestaan toisiaan. Sitten oli ihan vapaata seurustelua ja ruokailu. Ei mitään väkinäisiä ohjelmanumeroita. Oli ihana keskustella rauhassa tuttujen ja "uusien" tuttujen kanssa. Mukavia juhlia teillekin!

Tuulia

________________________________________

Parhaimpia juhlia ovat olleet sellaiset, joissa on rento tunnelma ja aikaa vapaaseen seurusteluun. Jokin kiva pieni ohjelma voi olla paikallaan. Omasta mielestäni mikään ei ole juhlissa typerämpää kuin pakoittaa ihmiset esiintymään tai osallistumaan johonkin "hassunhauskaan ja veikeään kisaan". Joskus häissä on näitä "tutustutetaan morsiamen ja sulhasen sukulaisia keskenään" -tyyppisiä pakkokisailuja. Aivan kuin ihmiset eivät osaisi tutustua keskustelemalla, jos halua on! Itse ainakaan en ole saanut uusia ystäviä vekkuliin kisaan kanssani pakotetuista.

- Joillain juhlilla on ollut pöydissä kertakäyttökameroita. Kuvista on tullut erilaisia, kun kukin on kuvannut pöytäseuralaisiaan. (Liekö kertakäyttökameroita enää olemassakaan...)

- Kannattaa sopia muutaman henkilön kanssa, että jokainen pitää vähän tilannetta silmällä ja menee juttelemaan, jos huomaa jonkun jäävän syrjään ja istuksivan yksinänsä.

Minua-ei-enää-pakoteta-kisailuihin

________________________________________

Kokoonnuimme serkkujen kanssa kahden päivän ajan. Toisena päivänä veljeni ja hänen vaimonsa nauhoittivat ja kuvasivat tabletillaan. Lähes kaikki osallistujat yksitellen lähettivät tervehdyksen suvun vanhimmalle, isällemme. Mukava ja helposti toistettava tallenne, joka on ilahduttanut saajaansa kovasti.

Taina Vanhatapio

________________________________________

Hei!

Tässä muutamia vinkkejä, jotka on todettu toimiviksi 150 hengen juhlissa.

- ehdottomasti buffet -tyyppinen ruokailu

- kerätä ennakkoon suvun vanhoja valokuvia, kuvata ne sähköiseen muotoon ja pistää pyörimään juhlatilassa

- ohjelmaa toki kannattaa olla, mutta keskustelulle ja sukulaisten tapaamiseen on hyvä varata vapaata aikaa.

Minttu

________________________________________

Maatilamatkailupaikkoja on ympäri Suomea ja niissä hoituu majoitus ja ruokailut. Usein ne ovat kauniilla paikalla ja lapsille on eläimiä ym. ihmeteltäviksi. Leikkimieliset kilpailut ovat mukavia, seniorit ovat iloisia jo pelkästään kehuista ja kukkasista.

Eija

________________________________________

Sukujuhlista tämän päivän hitti on karkkibaari. Esim. 5-7 eri karkkilaatua erilaisiin kippoihin mistä saa kauhoa kauhoilla karkit pikkupussiin. Itse tilasin positiivareilta tenavatrivian ja aikuisten visailukirjan ensi kevään juhliin.

Viltsu

________________________________________

Meillä oli sukujuhlissa muutama rasti, joilla tehtiin erilaisia asioita: solmuja, kysymyksiä suvusta, pieniä pähkinöitä purtavaksi, laulamista jne. Tehtävät oli suunniteltu niin että sopivat kaikenikäisille. Ihmiset jaettiin tiimeihin niin, etteivät olleet oman perheensä jäsenten kanssa (paitsi pienimmät), joten vähän kaukaisemmatkin saattoivat tulla tutuiksi. Tietysti pieni leikkimielinen kisa takana. Kaikki tykkäsivät ja sää suosi, joten oli mukava olla ulkona.

Kaisa

________________________________________

Ottakaa Porukkakuva ajoissa ja laittakaa se ohjelmanumeroksi sekä miettikää kuvaaja ulkopuolelta suvun ja paikka etukäteen. Kuvaan kannattaa mennä perhekunnat lähekkäin. Kuvia katsellaan vuosia jälkeenpäin. Erikoisruokavalioista sanoisin, että menu kannattaa suunnitella kokonaisvaltaisesti niiden mukaan. Lapsille kannattaa olla valmiina toimintapaikkoja, jotka on kerrottu kaikille jaettavassa infossa. Joskus on hauska liittää juhliin joku helppo teema esim. pukeutumiseen. Mitä rennompi koodi, sitä hauskempaa on. Tilan harkinnassa kannattaa huomioida sään vaihtelu.

Joskus Juhlija

________________________________________

Järjestin kuluneena syksynä meidän kolmen sisaruksen yhteiset syntymäpäiväjuhlat. Niihin kutsuttiin vain sukulaisia. Minulle jäi hyvä kokemus sukutapaamisesta Malmin lentoaseman Gate 1 ravintolassa lauantaibrunssin merkeissä. Tapahtuma piti sopia etukäteen ja varata tila. 23 aikuisen tapaamisen hinnaksi brunsseineen, kuohuviineineen ja kakkuineen maksoi n. 500 euroa, mikä oli mielestäni kohtuullinen.

Keskimmäinen sisarus

________________________________________

Olen myös järjestämässä sukujuhlia ensi kesäksi - jo neljännen kerran. Aloitamme aina laskemalla kukkia sankarihaudalle riippumatta siitä millä paikkakunnalla olemme. Sen jälkeen on kirkko-osuus, jossa sytytämme muistokynttilät edellisten juhlien jälkeen poisnukkuneille eri sukuhaaroista. Joku lukee nimet ja kunkin sukuhaaran edustaja sytyttää kynttilän, kanttori soittaa taustalla hiljaista urkumusiikkia. Se on ollut erittäin vaikuttava ja pidetty ohjelmanumero. Laulamme aina virren 147: "Sukupolvet ennen meitä.." koska se sopii erityisen hyvin sukujuhliin. Sukuumme kuuluva pappi pitää pienen puheen ja virren jälkeen siirrymme juhlataloon, jossa on ensin lipunnosto ja lippulaulu. Jokainen saa eteisessä rintaansa nimilapun ja ohjataan etukäteen sovituille paikoille. Laulamme Maamme-laulun ja kohotamme tervetuliaismaljat. Sen jälkeen on Pitopalvelun järjestämä ruokailu. Ohjelmaan kuuluu aina jokin sukuhistoriaa käsittelevä esitys ja juhlapuhe sekä yhteislaulua ja yksinlaulua. Lapsille on leikkihuone, jossa on valvoja, leluja, keksiä, mehua ja mahdollisesti videoita. Näyttelypöydälle on asetettu suvun vanhoja esineitä ja toiselle pöydälle sukuseuran myyntituotteita: lippiksiä, avaimenperiä, sukukirjoja jne. Palautelomakkeet ovat pöydillä ja vieraskirjaan otetaan nimikirjoitukset.

Anja S.

________________________________________

Jokin hyvä ateriapalvelu kehiin ja neuvottelu toivomastasi ruokalistasta tai heidän vaihtoehdoistaan. Ohjelmasta: Pyydetään jokaiselta osallistujalta pieni runonpätkä, oma tai kirjoista löytynyt tai pieni muistelus vaikka perheittäin, halukkailta. Tai vaikka sekä että. Eiköhän siinä viihdytä vauvasta vaariin. Toteutan itsekin seuraavilla synttärijuhlilla. Edellisillä kerroin omasta kirjastani.

Eilukka

________________________________________

Ohjelmaa pyydettiin sukujuhliin osallistujilta. Suvusta löytyi muutamia halukkaita, musiikin esittäjä, seuraleikkien vetäjä, humoristinen tarinoitsija/runonlausuja/, kaikille sopiva näytelmä. Koin itse että olin enemmän läsnä ihmisten keskuudessa kun olin ohjelmassa "mukana", vaikka se olikin ponnistus ja jännitti, mutta oli kyllä hauskaa. Elli onko suvussa halukkaita panemaan kortensa kekoon.

"väsypelle"

________________________________________

En tiedä missä päin Suomea vaikutat, mutta meillä on hieno paikka ainakin juhlien pitoon. Jos olet missään päin lähellä Sääksmäkeä niin tulepa tutustumaan Voipaalan kartanoon. Historiallinen kartano, kummitus ja kaikki... www.valkeakoski.fi/voipaala - myös FaceBookissa. Meillä on koko Valkeakosken kaupungin Tiedonjyvä-tilauskoulutuspalvelun osaaminen takana, he järjestävät kyllä ihan mitä vaan ohjelman puolesta. Eikä maksa paljoa... :)

ElinaES

________________________________________

Tilaisuuden paikan valinnalla on suuri merkitys saako sieltä aktiviteetteja. Kuten esim ruokapalvelut ja harrastuksia etenkin lapsille. Viimeinen järjestämämme ja helpoin tilaisuus oli Vesi-Leppiksessä sen Areenalla missä kaikki muut aktiviteetit sekä meidän perinteinen tikkakisa oli käytössämme. Jo kahden sukumme tilaisuuteen olen kerännyt valokuvista historiasta nykyhetkeen perheitä esittelevän kuvakokoelmaa, joka on näytetty av laittein ja kertomalla samalla kuvan henkilöistä varsinkin nuorille sukulaisten esittelynä. Valokuvien saatavuus oli haasteellista vakka useimmilla on älypuhelin jolla saa kuvan vanhoistakin digimuotoon ja siten lähetettyä esitysmuodossa. Tämä oli uutta jo yli 20 vuoden tapaamishistorian ajalta ja yllätti positiivisesti.

reijoas

________________________________________

Juhlien jälkeen on tyypillistä, että ihmiset kyselevät "Kuka oli se sinihameinen nainen siinä ja siinä pöydässä". Seremoniamestari voi esitellä ihmiset tai pyytää esittelemään tyyliin "Kuka olet ja mistä tunnet juhlakalun / miten liityt sukuun". Ohjelma-ohjelmat katkaisevat jutut ja ovat usein teennäisiä ja väkisin kehiteltyjä. Hyvä konsti elävöittämiseen on pistää sattumanvaraiset ihmiset jokaisesta pöydästä siirtymään pari pöytää eteenpäin ja tulee uusia tuttuja ja uusia juttuja. Ruokatarjoilut kannattaa pitää laadukkaana, mutta rajallisena määrällisesti. Mahdollisimman paljon kannattaa asioita jakaa ja sopia etukäteen, että kaikki asianosaiset saavat juhlien koittaessa juhlia rauhassa ja stressi on palkatulla väellä.

PäiviM

________________________________________

Kootkaa talkoilla sukupuu seinälle - helpottaa toisiin tutustumista ja antaa jutunjuurta. Eli ohjeistus kaikille, että tuovat perheestään tiedot (nimet, syntymävuodet, asuinpaikat jne.) tai jopa kuvia, jotka kasataan kaikkien nähtäväksi. Tämä oli tosi kiva juttu muutama vuosi sitten äitini suvun juhlissa, jossa kaikki eivät tunteneet toisiaan.

SatuT

________________________________________

Hei,

- pyydä sukulaisiltasi valokuvia joista voit koostaa yhdessä katsottavan esityksen

- henkilöt joita halutaan muistaa olisivat varmaan ikionnellisia valokuvakirjasta

- juhlassa voisi soittaa senioreiden ja junioreiden mielimusiikkia - kappaleita tai osia niistä vaikka vuoron perään ja arvuutella mikä kappale on kyseessä ja kenen lempimusiikkia kappale on

- jos jollain on musikaalisia lahjoja -> musiikillista ohjelmaa omasta takaa

- kertoisiko joku lapsuusmuistojaan / hauskoja sattumia vuosien varrelta / tai vaikka sukuun tullut -> kertoisiko hän miltä tämä porukka on tuntunut - mihin ominaisuuksiin / tapoihin on hieman vaatinut tottumista / mitä erityistä tässä suvussa on

- onko jollain suvussa tai sukuun tulleella taiteellisia lahjoja: kirjoittaisiko runon ja lausuisi sen -> kehyksissä muistoksi seniorille/juniorille

- maalaako joku tauluja, tekeekö käsitöitä, joita voisi esitellä juhlassa ja antaa sitten lahjaksi

- vanhemmat ihmiset kertovat yleensä mielellään menneistä ajoista, mutta eivät välttämättä jaksa kirjoittaa niistä, eivätkä halua esiintyä suurelle joukolle, vaikka kaikki olisivatkin tuttuja. Haastattelisitko jota kuta heistä ja kirjoittaisitko tarinat talteen? Voi olla, että kaikki haluavat ko. tarinan muistoksi itselleen. Olisi varmasti ihanaa kuulla tarinat juhlassa myös ääneen luettuna. Tarinoita voisi julkaista myös valokuvakirjassa. Tässä tulee varmaan varautua siihen että valokuvakirjan haluavat myös muut kuin kenelle se alun perin on lahjaksi suunnattu – on ihana muisto

- ja jos juhlasta tekee valokuvakirjan ja siihen laittaa tarinat niin ainakin sen menestys on taattu : )

Ruokailu voisi olla nyyttikestit tyyppinen ja etukäteen voisi sopia kuka tuo mitäkin.

Jos ruoka tilataan, kenttäkeittiö (suuri määrä soppaa) olisi edullinen vaihtoehto jos osallistujia on runsaasti.

Buffee tyyppinen valmiiksi ostettuna on siinä mielessä mukava, että ruoka-aineallergikotkin ja erityyppisiä ruokavalioita noudattavat löytävät siitä yleensä jotain syötävää. Mousse / täytekakku jälkkäriksi niin yleensä jompi kumpi vaihtoehto kelpaa kaikille. Alkoholiton karpalobooli on ihanan raikas - samoin mustaherukanlehtijuoma.

Tunnelmallisia sukujuhlia!

Virpi

________________________________________

Hei, Yksinkertainen on kaunista. Ohjelmaa vain hillitysti. Kysely kuka suvussa on laulaja, soittaja heiltä tilata hyvissä ajoin esitys, että ehtii harjoitella (varanumero jos tulee sairastapaus) Suvun omaa tuotantoa jos on säveltäjiä tai muita tekijöitä. Jos on yhdistys ja on kokous voi muistaa edesmenneitä hiljaisella hetkellä alussa, jos on seurakunnan työntekijöitä suvussa he toimittaisi pienen muistohetken. Uusia suvun jäseniä nimilistalla julisteessa seinällä tai valokuvakehyksessä pöydällä. Ruokailu ravintolassa tai pitopalvelu jos isompi porukka. Ruokien valinta etukäteen ja ilmoittautumisen yhteydessä valinta mitä syö kukakin. Yhdessä olo ja tarinat parasta sukujuhlissa.

Sukurakas

________________________________________

Teimme osallistujista ryhmiä, jotka suunnittelivat oman tehtävänumeronsa ja esittivät sen toisille: yksi ryhmä valmisti keittiössä mm. salaatit, toinen teki lettutaikinan, osa juhlaväestä koristeli paikan kukkasilla, nuorten ryhmä laati liikuntaohjelman, sukuun tulleet puolisot pohtivat huumorimielellä suvun hyviä ja huonoja luonteenpiirteitä, parhaat tiedossamme olevat laulajat laitettiin sepittämään lauluesitys, pienimmän sukuhaaran osallistujat tapasivat toisensa ensimmäistä kertaa ja tutustuivat omassa ryhmässä toisiinsa. Näin tapahtui kaikkien muidenkin sukulaisten kesken. Tehtävien purkamisen aikaan kaikilla oli hilpeä mieli, kukaan ei pahoittanut mieltään ja koko väki tunsi kuuluvansa porukkaan ja oli ikään kuin vanha tuttu kaikkien kanssa. Loppuajan valmistimme porukalla ruokaa, saunoimme ja siivosimme juhlapaikan jäljet. Palautteena saimme kiitosta ehkä eniten yhteenkuuluvaisuuden tunteesta.

Riitta Lappalainen

________________________________________

Hei, koska itselläni on 13 sisarusta ja näemme toisiamme koko suvun merkeissä ehkä vain hautajaisissa, päätti nuorin tyttäreni järjestää luonaan kerran vuodessa kesällä "Naisten päivän". Se tarkoittaa, että kaikki siskoni, veljieni vaimot, meidän kaikkien tyttäret ja tyttärien tyttäret sekä kaikkien miniät tapaamme toisemme (kunkin mahdollisuuksiensa mukaan) nyyttikesteissä. Ohjelmana on aina ollut vanhimpien osallistujien (60-75 vee) yllätysnumero, joka on jokin laulunäytelmä rekvisiittoineen kaikkineen - esimerkkinä mm. Heikki Kinnusen "Rinsessan sukkanauha" tai Repe Helismaan "Meksikon pikajuna". Lauluäänen puuttuminen ei ole ollut esteenä. Myös mukana olleet voidaan jakaa pieniin ryhmiin ja antaa heille käteen jonkun hauskan laulun sanat (etukäteen mikään ryhmä ei tiedä esitettävää lauluaan). Jokainen ryhmä tekee parhaansa ei vain laulamalla vaan myös heittäytymällä sen esittämiseen. Riemua on katsojilla riittänyt. Lisäksi, koska tapahtuma ajoitetaan aina kesäksi, ulkona tapahtuvat kilpailut (tikanheitto tms.) helposti järjestettävissä. Ja huipennukseksi ehdottomasti porukan jakaminen summanmutikassa kahteen joukkueeseen ja sitten viestikilpailu (mukana siis ikähaarukka "kynnellekykenevästä" vanhimpaan, joka siis olen itse eli 75 vee). Lisäksi huomioimme vaikkapa kukkasella erikseen kunakin vuonna pyöreitä täyttänet/täyttävät. Tietokilpailu kuuluu myös asiaan eli tyttäreni ovat koonneet tietoa joidenkin mukana olleiden ominaisuuksista, harrastuksista, unelmista jne. Kuka sitten arvaa ensimmäisenä kenestä on kysymys, saa jonkun pienen palkinnon, esim. suklaata tms. Ja kaikkein tärkeintähän on saada "nyyttiherkkuja" maistellessa keskustella kuulumisista ja nauttia toistemme seurasta. Eipä rasita kenenkään kukkaroa kohtuuttomasti ja niin lapsilla kuin "vanhuksilla" on ollut aina hauskaa.

Jospa tästä luettelosta joku idea poikisi sukukokoukseesikin.

Inra

________________________________________

Ensin paikkavaraus, joka on hyvä tehdä ainakin 6-12 kuukautta aikaisemmin. Täytyy valita vastuuhenkilöitä, ohjelman suunnittelu, ruokailut, turvalisuus, juontaja, rekvisiitta (ohjelmiin), paikan koristelu, ohjelmien ja laulujen sanat, varaohjelmaa (jos sattuu ettei joku ohjelmanumero onnistu), tiedotus, kutsujen suunnittelija ja postittaja (sähköisesti vai kirjeellä vai lehdessä) jälkisiistijät. Ruokailut voi tilata esim paikallisilta Martoilta.

Senioreita voisi muistaa niin, että jokainen heistä saisi sanoa jotakin esim. elämästään, nuoruudestaan, lapsuudestaan (sillä antoisampaa on kun he saavat sanoa itse elämästään). Kaiken kaikkiaan osallistavaa ohjelmaa, eli sellaista johon jokainen voi osallistua. Juontajan rooli on tärkeä, sillä sanoilla on suuri merkitys. Ohjelman voi myös ostaa valmiina (ohjelmapalvelu yrittäjiltä).

Liljuska

________________________________________

Järjestämääni sukujuhlaan osallistui melkein 150 sukulaista puolisoineen ja lapsineen. Isäni oli 8-lapsiseta perheestä, joten meillä oli käytössä värikoodi. Kaikilla oli nimikyltti rinnassa ja lisäksi maininta "Tyynen poika", "Osmon tytär" tai "Veikon vävy" jne. Lisäksi Tyynellä ja hänen jälkeläisillään kortin taustavärinä oli turkoosi (turkoosi= T niin kuin Tyyne), Osmon perheellä oli oranssi ja Veikolla vihreä jne. Kukat ojennettiin niille, jotka kyseisenä vuonna täyttivät pyöreitä.

Juhlapaikkana oli urheilutalo (jota isoisäni oli ollut rakentamassa). Pitokokki hoiti lohikeittotarjoilun. Ennakko-ilmoittautuminen auttoi hänen osuuttaan. Ryhmäkuvanotto oli haasteellinen. Kun ohjelmaa laatii, kuvaamisen kellonajan voisi laittaa siihen, jolloin kaikki olisivat tietoisia tapahtumasta.

Antoisaa Juhlapäivää :)

tuiretuinen

________________________________________

Meillä ollut muutamat sukujuhlat, milloin pienemmälle milloin isommalle sakille järjestettynä. Kahveilla on yleensä aloitettu ja perään "virallinen" osuus, siis esittelyt ja sukujen historian kerrontaa. Vanhimpaa on muistettu kukkakimpulla ja nuorimpaa unilelulla. Esittelyjä ja historian kerrontaa on pidetty niin esitelmien, kuin keskustelun muodossa. Syönti katkaisi virallisen ohjelman ja ruoan jälkeen toisiin tutustumista vapaasti sekä pelillisten ohjelmanumeroiden myötä. Ohjelmana on mm. ollut tietovisaa, näyttelemistä, laulua, tikanheittoa, mölkkyä ym. kesäisiä pelijuttuja. Ajanviete on pitänyt sopia sekä junnuille että sennuille. Peleissä tietysti ihan omat säännöt nopeuttamaan pelin kulkua. Esillä on ollut myös sukutauluja, sekä tauluja vanhoista taloista. Vanhat vihkikuvat olisivat olleet varmastikin mielenkiintoisia. Ruokailu on järjestetty siten, että keittiössä juhlapäivänä häärää joku suvun ulkopuolinen henkilö, jotta kaikki sukulaiset voivat osallistua juhlaan. Tässä pikakokoelma meidän sukujuhlista, jotka ovat olleet mukavia niin järjestää kuin osallistua.

MaSi

________________________________________

Hei

Kokoon kutsuminen kunkin suvunjäsenen "vastaavan" kautta (Matin jälkeläiset kaikki, Maijan jälkeläiset kaikki jne.) Kutsun laadinta tarkkaan, jotta kaikki ymmärtää, että ketä kutsu koskee. Meidän suvussa kokoonnutaan kirkkoon ja siellä sovittu ohjelma. Laulua ja soittoa (suvun jäsenet jos on), sekä pienimuotoinen tapaamisen siunaus ns.

Kutsussa aikataulutus. Kirkko klo 10, kokoontumispaikka klo 11.00, kättely ja ruokailun maksu henkilöittäin, maininta koska ruokailu ja koska esim. kahvitus. Ohjelmaa suvun jäseniltä päivän mittaan, soittoa, laulua, tanssia. Tärkeintä on suvusta kertominen sukuryhmittäin. Pitää ottaa huomioon kuuluvuus, onko tilaisuus ulkona, seurojentalolla, maalaistalossa tms. Kaiuttimet ym. Väelle pitää olla tilaa jos ulkotapahtuma ja vesisade alkaa. Majoja tai sisätilaa. Videointi ja kuvaus myös tällöin ja mahdollinen taltiointi suvulle. Perinnejuoma voisi olla tarjolla jos joku haluaa ( sahti tms.) Tämä on arveluttavaa, koska suvussakin voi olla "rähi rähi"!!

Vapaata keskustelua ja kaikki lapsista vaariin mukaan.

Lapsilla voisi olla trampoliinia, hiekkalaatikkoa, pelejä, juoksua, ruutua, värejä, kyniä, paperia, hännänkiinnitystä jne., lapsenvahtikin ulkopuolelta jos....

Seuraavasta kokoontumisesta keskustelu. Kuka haluaa videot tai valokuvat lista. Vieraskirja ja siihen täydennystä tietoihin ym. Hyvää mieltä ja yhdessäeloa eri sukupolvien kesken :) <3

Tuula ihanasta suvusta, mukana ollut <3 <3

________________________________________

Järjestimme "serkkujuhlat" pari vuotta sitten. Mukana olivat myös isän puolen suvun "päämiehet" eli isän sisarukset ja heidän lapsensa, yhteensä noin 45 henkeä. Ruokailun ostimme suosiosta ulkopuoliselta cateringiltä, jotta saimme keskittyä nauttimaan juhlista. Perimme pienen pääsymaksun, parisenkymmentä euroa, joilla katoimme tilavuokran ja ruuat. Ohjelmaa järjestimme siten, että leikkimielistä kilpailua ym. oli eri ryhmille; isän sisaruksille oma, meille serkkulaumalle oma ja vielä serkusten puolisoillekin oma ohjelma. Lisäksi yhteinen tietovisa suvun tapahtumista jne. Näin kaikki pysyivät suurin piirtein kärryillä siitä kuka on kuka. Erityisesti vävyille ja miniöille tilanne kun saattaa olla vähän sekava! Hyvin toimi ja hauskaa oli!

Serkkujuhlat



Ladataan kommentteja...
© 2017 Positiivarit Oy Vaihde (03) 882 160 Faksi (03) 882 1622 E-mail: positiivarit@positiivarit.fi Toteutus: Luovanet Oy Toimitusehdot      Käyttöehdot