Su 30.4.Mirja, Miia, Mira, Mirva, Mirj...» Onnittele sähköisellä kortilla!
Hae
Uteluarkisto


"Haluaisin aamiaisystäviltä ideoita millaisia vanhempainiltoja haluttaisiin järjestettävän, niin että mahdollisimman moni  innostuisi osallistumaan. Vaikka kyse on isien ja äitien omista lapsista, on heitä todella vaikea saada mukaan. Kun ei keppi auta, niin millaisia olisivat mehukkaat porkkanat?




Voisko laittaa tenavat enemmän asialle, siirtää kutsun laatiminen lapsille? Kysytään vanhemmilta etukäteen kirjallisesti, mitä asioita he haluaisivat käsiteltävän ja tilaisuuteen ymppäis asiat, joita opekin tahtoo kertoa...?  Lapset mukaan? Meillä joskus ollut, ihan jees. (Tais olla 8. luokka)

Nimimerkki: Tarja


 

Meillä oli kiva 3. luokan vanhempain- ja lastenilta: oli nyyttärit, ja oltiin sovittu open kanssa, että lapset esittävät illan aikana jonkin esityksen. Kun oli syöty ja katsottu lasten esitys, niin lapset menivät ATK-luokkaan pelaamaan, ja me vanhemmat kävimme open kanssa luokan asioita läpi. Mukana taisi olla lähes kaikki vanhemmat lapsineen. Eikä aikaa mennyt kuin pari tuntia.

Nimimerkki: Kirsi


 

Täytekakkukahvit ja hyvät arpajaiset.

Nimimerkki: pikkumi


 

Jos koulun lähipiirissä asuu esiintyjä, pyydetään hänet vetonaulaksi. Tai lapset valmistavat ohjelmaa. Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta vanhempainilloista jäi mieleen, kiinnostavimpia olivat muiden kuin rehtorin osuudet.

Nimimerkki: Piipe


 

Tästä ajasta on jo n. 20 vuotta, mutta meillä kävi pari kertaa niin, ettemme tienneet vanhempainillasta kun poika ei näyttänyt mitään kutsua. Jos tiesimme, niin toki menimme iltaan. Muistaakseni meillä oli kerran nyyttärit ja lapset esittivät ohjelmaa, vähän niin kuin vanhan ajan iltamat. Joku teema voisi olla esim. vaikka luennoitsija tai jotain tarjoilua houkuttimeksi.

Nimimerkki: äiskä


 

Tokaluokkalaiseni opettaja järjesti joulun alla lasten ja vanhempien yhteisen kortintekoillan. Osanotto oli melko runsas ja ainakin kaikilla oli mukavaa. Eihän se varsinainen vanhempainilta ollut, mutta kiva yhteinen hetki kuitenkin...

Nimimerkki: Heidi


 

Meillä innostuttiin tulemaan vanhempainiltaan aika mukavasti, kun aiheena oli kasvatuskumppanuus. Illan vetäjänä oli eräs pk:n esimies, joka toimii myös luennoitsijana. Meillä oli pikkupurtavaa ja lastenhoito järjestetty. Ilmoitimme 1,5 kk aikaisemmin ja kuukauden kirjeessä kutsuimme uudestaan. Oli ennakkoilmoittautuminen ja olimme iloisia, sillä 26 osallistujaa 70 perheestä. Ehkä ajankohta oli otollinen, vaikea sanoa, mutta ilta oli meistä onnistunut.

Nimimerkki: Positiivisesti yllättynyt


 

Ihmiset pelkäävät sitoutumista eli jos on tiedossa jotain tehtävää, niin kaikkia hirvittää tulla. Toinen on varmaankin se, että kun keskustellaan pelisäännöistä, niin kaikilla aikuisillakaan ei niitä ole. Rohkeasti ilmoittaa että ei ole mitään talkoita tiedossa, puhutaan hyvässä hengessä lasten eduista ja tulevista jutuista.

Nimimerkki: Tarja


 

Vanhempainilta, jossa tarjotaan kahvi, on aina houkuttelevampi kuin kahviton.

Toisaalta, myös yksi houkutteleva lähtökohta vanhempainillalle voisi joskus olla esim. se, että suunnitellaan yhdessä lasten koulunkäyntiin liittyviä asioita. Siis sen perinteisen luokkaretken lisäksi myös opiskelua ja miten sitä voisi yhdessä kodin kanssa tehdä. Olen nimittäin ollut TODELLA pettynyt niihin pakollisiin ääneen lukemisiin, kun ne vain laitetaan tulemaan vanhemmalle ilman saatteita tai keskustelua.

Nimimerkki: Helinä

 


 

Mieleeni jäivät muutoinkin mukavista vanhempainilloista opettajien järjestämät leikkimieliset kisat eli tunnistustehtävät. Milloin oli jauhoja, ryynejä, lintuja kuvina, oikeita sieniä yms. kivaa. Hauskaa siinä oli se, että oppilaat tiesivät asiasta etukäteen, mutta ainakaan minulle eivät omat muksuni kertoneet mitä oli tulossa! :)

Nimimerkki: laukkautettu maalaiskoulu

 


 

Niitä on hyvä olla olemassa toki, mutta olen saman kokenut, ettei niihin kiinnosta mennä, kun on aina ne samat löpinät ja samat naamat istuvat siellä ja puhutaan kaikenlaisista muutoksista ja parannuksista, muttei mitään kuitenkaan tapahdu. Tuntuu, että siellä istuminen on ajan hukkaa. Ja siinä ehkä ainakin yksi syy, mikseivät ne kiinnosta.

Minusta vanhemmilta pitäisi kysyä, mitä he haluavat ja mistä he olisivat kiinnostuneita ja mikä ja mistä heidän mielestään vanhempina olisi tärkeää keskustella.

Yksi minua kiinnostava juttu olisi ainakin luennot lasten psykologiasta, kasvatuksesta, jne, esim. Jari Sinkkonen tai muu vastaava tuttu asiantuntija puhumaan, niin johan alkaisi kiinnostaa.

Tai jokin ajankohtaisen asian käsittely, kuten täällä Tuusulassa tuo Jokelan koulujuttu tai jotain muuta paikallista ja ajankohtaista.

Vanhempainyhdistys voisi tarjota esim. teet ja kahvit, joku luokka voisi järjestää jotain pientä ohjelmaa, musaa tms.

Kyllä ideoita löytyy, kun pistetään vanhempien aivot toimimaan, kysykää vanhemmilta, mitä he haluaisivat.

Nimimerkki: PmL

 


 

Tällä viikolla olimme juuri vanhempainillassa, jossa puhujaksi oli hommattu Keijo Tahkokallio. Uskomattoman hyvä ilta! Hän puhui niin käytännönläheisesti vanhempina olemisesta ja lastenkasvatuksesta, että varmasti jokainen löysi samaistumiskohteita. Hän teki arkipäiväisistä itsestäänselvyyksistä tärkeitä asioita ja varmasti moni oivalsi monenmoista ja huomasi, että noinhan se on ja noinhan meillä on aina tehtykin ja ehkä tuota pitäisi meillä muuttaa.. ne asiat oli sellaisia, joita jokainen pystyy kuvitella kohdalleen. Suosittelen!

Nimimerkki: Marikki

 


 

 
Parasta on se, että ilmoittaa mahdollisimman aikaisin ajankohdasta ja muistuttaa vielä ennen vanhempainiltaa. Myös asialistasta voisi mainita kutsussa. Usein samalle illalle osuu muitakin tapahtumia ja valinta on tehtävä.

Nimimerkki: On ollut pakko jättää vanhempainiltoja joskus väliin

 


 

Itse pitäisin sellaisesta napakasta, joskaan ei tiukkapipoisesta "tiedotustilaisuudesta", jonka kesto on ennalta ilmoitettu. Tunti-puolitoista lienee sopiva aika. Olisi mahdollisuus kysellä ja mikäli keskustelua viriää, sille annettaisiin tilaa, mutta ei annettaisi sen rönsyillä asian ulkopuolelle. Ehdottomasti ei vanhemmille mitään ryhmätöitä, joiden merkitys ei avaudu kenellekään ja joiden takia ilta venyy kohtuuttoman pitkäksi. Eikä koko koulun vanhempainiltoja samana iltana, koska yhdestä perheestä saattaa samassa koulussa olla useampi lapsi. Yhteistyötä saman kaupungin koulujen välillä, ettei esim. ala- ja yläkoulun vanhempainillat satu samaksi illaksi. Useampilapsisessa perheessä koululaisia voi olla molemmissa.

Nimimerkki: Marjaana

 


 

Olen monta kertaa miettinyt samaa asiaa vanhempainilloissa istuessani, sitä miksi siellä on niin vähän vanhempia, eikö ihmiset enää välitä lapsistaan, kokevatko he tilanteen jotenkin hankalaksi vai mistä oikein on kysymys? Kerran heräsikin ajatus opettajan kanssa keskustellessa siitä voisiko vanhemmille pokkana tarjota esim. kutsussa tuhatta euroa palkinnoksi iltaan osallistumisesta. Raha kun tuntuu tänä päivän olevan se "joka puhuu". Vanhempainilta olisi tietysti aprillipäivänä niin, että illassa voisi sitten kertoa, että puhe tuhannesta eurosta olikin aprillipila, mutta se että olette täällä tänään on monen, monen tuhannen euron arvoista ja vähän enemmänkin, jotain sellaista mitä rahalla ei voi koskaan saada. Myös lapset ja nuoret kokevat sen useinkin välittämiseksi jos vanhemmat ovat kiinnostuneita heidän koulun käynnistään.


Nimimerkki: Dooris

 


 

Järjestä picnic. Jokainen tuo omat eväät ja mieluiten paikkaan, jossa voi grillata. Urheilulliset teemat myös vetävät paikalle porukkaa; lasten ja vanhempien välinen leikkimielinen matsi tai keilailua tms. Yhteisen toiminnan kautta seurustelu ja tutustuminen käy luontevasti. Lapsiltakin voi kysyä ideoita yhteiseen toimintaan. Istuminen luokkahuoneessa on monesti jäykkää. Kerran eräs opettaja piti kirjallisuusillan jossa vuorollaan esiteltiin mielikirja. Urheilullinen teema lienee kuitenkin suositumpi.

Nimimerkki: Kiti

 


 

Meillä pikkukoulussa ei ole tarvetta porkkanoihin, vaan osallistuminen on ollut hyvä. Jos halutaan että vanhemmat osallistuvat aktiivisemmin täytyisi olla jokin aihe iltaan ja jokin kiinnostava esitelmöijä ajankohtaisesta aiheesta, vaikka koulukiusaaminen tai arjessa jaksamisesta. Kokki Jussi puhumaan.

Nimimerkki: muistaikseni

 


 

Tämä on varmaan ikuisuus kysymys. Vanhempainilloissa käsitellään vain omia lapsiamme koskevia asioita, silti me vanhemmat loistamme poissaolollamme. Pelkäämmekö "vessapaperien ja keksien myyntiä" vai mikä meitä vaivaa. Itse olen viimeiset kymmenen vuotta mennyt joka ikiseen kahden lapsen vanhempainiltaan, ottanut osaa kaikkeen, ollut rahastonhoitajana ja neljän leirikoulun valvojana, kerännyt arpajaisvoittoja ja myynyt niitä arpoja. Jos joku ihana ihminen oikeasti keksii sen ihmekeinon, millä kaikki kiireiset vanhemmat saadaan mukaan edistämään omien lastemme koulunkäynnin iloa, kertokoon sen kaikille.

 

Nimimerkki: Sinna

 


 

Hei!
Näitä erilaisia vanhempainiltoja järjestetään niin monta, ja mitä enemmän lapsia perheessä, sen enemmän iltoja poissa kotoa niitten luota! En sano etteikö olisi hyvä järjestää joitain yhteisiä keskustelutuokioita vain vanhemmille, mutta voi kun joku osaisi keksiä semmoisia minne lapset/nuoretkin voisivat tulla mukaan sitten oltaisiin kuitenkin koko perhe yhdessä. Perusominaisuuteni on huono omatunto, joko siitä ettemme mene vanhempainiltaan, tai siitä, että jätämme lapset yksin kotiin. Yhdessäolo on kaikkein tärkeintä, ainakin meidän perheessä

Nimimerkki: Annika

 


 

Olen jo mummi-ikäinen, mutta muisti pelaa ja elämänkokemus auttaa. 1) Olisiko mahdollista yhdistää vanhempainiltaan "asiantuntija" -alustus jostain ajankohtaisesta ja yleishyödyllisestä aiheesta ts. jopa vanhempien joukosta saattaisi löytyä tapakouluttaja, lähi- tai huumepoliisi, palomies, sairaanhoitaja, ravinto- tai parisuhdeterapeutti jne. 2.) Omien lasten esitykset saavat yleensä vanhemmat liikkeelle. Ohjelman voisi suunnitella lyhyeksi ja esiintyjät valita erityisesti siitä ryhmästä lapsia, joiden vanhempia erityisesti halutaan tavoittaa. (Kummityttömme kuusijuhlassa pikkukoululla esim. jokainen oppilas oli kirjoittanut oman joulurunonsa, jotka esitettiin potpuri-tyyppisesti. 3) Kaikki markkinointi-ihmiset tietävät sen, että ilmainen tarjoilu saa ihmiset liikkeelle, mutta onko koululla sitten taloudellisia mahdollisuuksia sellaiseen?

Nimimerkki: Eine-mummi

 


 

Luokan vanhempainilloissa keskustellaan pääasiassa luokkaretkistä. Useimmat niistä asioista voisi hoitaa sähköpostilla, esim. mikä on luokan pankkitilinumero yms. Lapsiperheellä on harrastuksia yms. menoja jo tarpeeksi, ettei kovin kiinnosta ajaa kouluun ja kuunnella pankkitilinumero, säästetään ympäristöä ja käytetään sähköpostilistaa:) ja koulun nettisivustoa.

Nimimerkki: muutakin tekemistä

 


 

Esikoiseni 1-2 luokkien ope piti mukavia vanhempainiltoja, joissa ensin kertoi, millaisia nämä 7-8 -vuotiaat ovat, millaisessa kehitysvaiheessa ja miten se näkyy koulutyössä yleensä ja erityisesti tässä luokassa. Sitten me porukalla vaihdoimme kokemuksia omista tenavistamme. Se oli mielenkiintoista ja sisälsi myös runsaasti mukavaa 'vertaistukea' toisilta vanhemmilta. Joskus aiheena olivat lasten erilaiset oppimistyylit ja miten ne näkyvät tässä porukassa yms. Aina oli positiivinen ilmapiiri, eikä homma ollut ongelmakeskeistä. Ja melkein kaikki vanhemmat olivat aina paikalla.

Nimimerkki: Ella

 


 

Marian päiväkodissa Helsingissä pidettiin vanhempainilta ainakin kerran niin 90-luvun alussa, että ne oli nyyttikestit. Sai tuoda mitä halusi, oli patonkia, juustoa, kakkua, juomaksi, kahvia, teetä, mehua ja jopa jotkut vanhemmat toivat mm. viiniä ja olutta ja päiväkodin valaistuksena sisällä oli vain kynttilät....suosio oli valtava....lähes kaikkien lasten MOLEMMAT vanhemmat olivat mukana... juttua lapsista ja lastenkasvatuksesta riitti, aika loppui kesken... kukaan ei ollut humalassa... tietenkään, mutta kummasti se lasi viiniä avasi suomalaiset puhumaan vapautuneesti. Aivan upea idea päiväkodilta. Tämä vanhempainilta on jäänyt mieleeni kaikista niistä parhaiten... myös asiapuoleltaan, missä olen nyt jo 16-vuotiaiden nuorteni hoito-tai peruskoulu-aikana ollut ja olen ollut jokaisessa! Suosittelen kokeilemaan ideaa!

Nimimerkki: Äiti

 


 

Kysymys on aika kinkkinen ja varmasti moneen kertaan pohdittu. Auttaisikohan se, jos vanhempainillat muutettaisiin yhteistyöilloiksi idealla "Kuinka parhaiten yhdessä onnistumme antamaan lapsellesi hyvät oppimisen ja elämisen edellytykset?"?

Nimimerkki: Päivi, 9 ja 11-vuotiaiden äiti

 


 

Kunnon kahvitus ja lapsille ohjelmaa tilaisuuden ajaksi. itse en kovin usein mukaan pääse lastenhoitajapulan vuoksi.

Nimimerkki: Jiiso

 


 

Moi!
Eniten vanhempia olen saanut paikalle vanhempainiltaan, kun pelasimme 5- ja 6-luokilla jalkapalloa oppilaat vastaan vanhemmat, alussa peli lopuksi luokkaan ja käsiteltiin asiat. Talvella olemme pelanneet joskus sählyä. Olemme järjestäneet rinnakkaisluokkien kanssa pääsiäis- ja jouluaskarteluiltoja, mutta jostain syystä näihin ei tullut niin paljon porukkaa.

Nimimerkki: Alakoulun ope

 


 

Kutsussa olisi hyvä kertoa, millaisia asioita käsitellään. Vanhempainilloissa käsitellään liikaa "näennäistärkeitä" asioita, mutta vanhemmat eivät saa oikeasti vaikuttaa koulun toimintaan mitenkään. Jos vanhempia osallistettaisiin enemmän, he tuntisivat itsensä tarpeellisiksi. Itse turhauduin vanhempainiltoihin, koska tunsin että minua ei kuunneltu eikä haluttukaan että esittäisin omia mielipiteitäni. Jos sanoin jotakin, joku opettajista tyrmäsi heti esitykseni.

Toisaalta, jos lapsia on kaksi tai kolme samassa koulussa, ei ole aikaa käydä kaikissa vanhempainilloissa. Entä jos ilta olisikin jossakin muualla kuin koulussa? Voisiko vanhemmilta itseltään kysyä, millaista toimintaa he haluaisivat? Kyselyyn voisi ideoida jotakin vaihtoehtoja. Jo sanana "vanhempainilta" kuulostaa vanhanaikaiselta. Olisi ehkä aika kehittää sisältöjä nimeä myöten. Tätä varten voisi perustaa esim. lukuvuoden kestävän kokeiluhankkeen, jonka tarkoituksena olisi aktivoida vanhempia. Aktiivisimmat vanhemmat voisi kutsua koolle ja ryhtyä pohtimaan myös heidän kanssaan, mikä auttaisi.

Nimimerkki: Virpi

 


 

On varmaankin valittava sellainen kellonaika, joka sopii mahdollisimman monille työssäkäyville vanhemmille.

Itse olen vaikean murkkuikäisen yksinhuoltajaäiti. Vaikka käytös kotona on 4-, lapsi kuitenkin hoitaa koulunsa varsin hyvin.

Antaisin mitä tahansa jos voisin saada koululta apua huonoon käytökseen kotona. Isättömänä kasvanut lapsi (tässä tapauksessa tyttö) rupeaa helposti äidin komentelijaksi. Äidin arvovalta yksin ei riitä herättämään kunnioitusta. HELP!

Nimimerkki: Kotihirviön äiti

 


 

Jos lapsi pyytää ja on mielissään vanhempiensa osallistumisesta, niin vanhemmat haluavat osallistua. Jos tuntuu, että lapsista sellainen osallistuminen on nolottavaa, niin eivät vanhemmat osallistu. Lapset voisivat suunnitella ja tehdä kutsut vanhemmilleen ja ehdottaa aiheitakin tapaamisille.

Nimimerkki: Yhteistyö

 


 

Vanhempainyhdistys, joka saisi osallistua esim: ruuan, välituntiohjelman, koulukurin suunnitteluun. Siinä ainakin innokkaimmat olisivat pidempään mukana. MLL varmaan antaisi mukaan ammattilaisia kokoomaan ideaa. Toimi hyvin Hollolan vanhempainyhdistyksessä aikanaan.

Nimimerkki: RiLe

 


 

Hei, en osaa tarkemmin neuvoa mitä pitäisi tehdä, jotta osallistujia tulisi enemmän, mutta kerron esimerkin millaisessa tilaisuudessa sain olla läsnä ennen joulua.

Opettaja ja lapset olivat nähneet vaivaa ja leiponeet meille vanhemmille pullaa tilaisuuteen. He olivat somistaneet luokkahuoneen jouluisaksi ja istuimme lastemme pulpeteilla kynttilän valossa. Taustalla soi hiljalleen kaunis musiikki. Juttelimme leppoisasti koulunkäynnistä, ja tunnelma oli hyvin rentouttava. Opettaja kertoi heti aluksi, että oli hyvin iloinen meidän saapumisesta paikalle ja että lapset ovat ajatelleet meitä leipoessaan. tilaisuus jäi mieleen hyvin lämpimänä ja rentouttavana tilaisuutena kaiken kiireen keskellä. Ainoastaan jäin miettimään, jos lapset ja opettaja olisivat kertoneet jo aiemmin, että he tekevät tätä vanhempain-iltaa leipomalla ja koristelemalla, luulen että ne loputkin, jotka jäivät tilaisuudesta pois, olisivat tulleet paikalle... jo pelkästä kunnioituksesta tilaisuuden "järjestäjiä" kohtaan.

Ja oli todella mukava kiittää kotiin tultua pikkuleipuria makoisasta pullasta... ja ylpeys omasta onnistumisesta loisti lapsen hymyileviltä kasvoilta.

Ihana tilaisuus kaikin puolin.


Nimimerkki: Pikku koululaisen vanhempi

 


 

Ainakin teeman ajankohtaisuus ratkaisee todella paljon. Kierrän vanhempainilloissa teemalla "Nuoret ja netti eli mitä aikuisten tulee tietää lasten ja nuorten netinkäytöstä" ja näissä illoissa on ollut väkeä oikein mukavasti kaikkialla. Lisäksi keskusteluakin on usein syntynyt, koska nettimaailma on "nuorten olohuone", mutta silti aikuisille usein kovin vieras.

Olen myös huomannut, että osallistujia on enemmän, kun kutsu on tehty "ei niin viralliseksi". Lisäksi vanhempainillasta kannattaa tiedottaa myös koulun www-sivuillakin - ja tiedotus riittävän aikaisin. Nykyajan kiireiset ihmiset omaavat "täyden kalenterin"...

Nimimerkki: mesis

 


 

Valitettavasti omat kokemukseni (vasta päiväkodista) ovat toistaiseksi samanlaisia kuin Harrin. Eikö vanhempia tosiaankaan kiinnosta lapsen päivittäinen ympäristö ja sen muut ihmiset lainkaan?
Olemme järjestäneet vanhempaintoimikunnassa musikaalin, ulkoilutapahtumia kesällä ja talvella yms. lastentapahtumia. Mutta ei - aina on samat innokkaat liikkeellä ja loppuja emme saa millään mukaan. Odotan innolla näitä vastauksia!

Nimimerkki: Mia

 


 

En tiedä kepistä enkä porkkanasta, mutta pieni kommentti vain, että vanhempana olen todella kiinnostunut lapsistani ja heidän kouluasioistaan, mutta todella usein, kun ilmoitukset vanhempainilloista tulevat, joudun toteamaan että olen työni puolesta joutunut sopimaan ko. päivälle jo jotain (työmatkaa usein, jolloin ilta ei käy mitenkään). Lääkkeeksi tähän voisin ehdottaa, voisiko vanhempainillat "paaluttaa" jo hyvissä ajoin etukäteen tietyille yhdelle/kahdelle päivälle esim. per lukukausi? Kuitenkinhan ne tiedetään, että ne pidetään ja tiedetään sekin, että milloin ne suunnilleen aina ovat. Näin voisi ottaa ne huomioon työasioitakin sopiessa.

Nimimerkki: yks äiti

 


 

Meillä olisi ollut 4H-kerhon kokoontuminen koululla lähes samaan aikaan kuin vanhempainilta ja harmittelin sitä kerhonvetäjälle. Seuraavana päivänä kuulin kerhonvetäjän tarjonneen koululle kerhoa samaan aikaan vanhempainillan kanssa, ja vanhempainillan kutsussa oli maininta tästä. Monet vanhemmat ottivat tästä onkeensa, ja lapset koulussa hoitivat tiedotusta asiasta tyyliin "tuutko sie, mie ainakii tuun", joten kerho ja vanhempainilta olivat molemmat täynnä väkeä. Myös kylätoimikunnan tarjoamat kahvit siivittivät osallistumaan säästöistä puhuttavaan iltaan.


Nimimerkki: ninna

 


 

Parhaita vanhempainiltoja ovat olleet sellaiset, missä vanhemmat ovat yhdessä lastensa kanssa tehneet jotakin. Esimerkiksi vanhemmista taitojen ja kiinnostuksen mukaan työpajan vetäjiä. Näissä "pajoissa" sitten porukka yhdessä lastensa kanssa kiertää ja puuhailee. Ope yhdessä työpisteessä pitää infopajaa kouluasioista. Etuna vielä sekin, että pienessä ryhmässä usein syntyy paremmin keskusteluakin. Myös esim. vanhempainilta "kahvila" -tyyliin mukava. Ruokalistalta vanhemmat voivat pöytiin tilata esim. luokan oppilaiden esityksiä yms. pientä mukavaa kahvin lomaan. Samalla ope sopivissa väleissä antaa luokan työskentelystä tietoa välipaloina. Kahvin ja hyvän tarjotun ohjelman jälkeen kielenkannat ihan varmasti auki.

Näissä vanhempainiltamalleissa parasta on se, että lapset ovat ne porkkanat, jotka saavat vanhempansa liikkeelle.

Nimimerkki: ope Punkaharjulta

 


 

Niinpä niin... Vanhempainilloissa käyvät ne vanhemmat, jotka ovat joka lailla muutenkin aktiivisia ja poissaololla loistavat ne, joiden nimenomaan toivoisi olevan paikalla. Perusta onnistuneille vanhempainilloille alkaa heti ekaluokasta. Silloin vanhemmat ovat ehkä muutenkin herkimmillään lähdössä mukaan toimintaan ja ylipäätään kiinnostuneita lapsensa uudesta elämän vaiheesta. Jos ekaluokan vanhempainillassa ollaan onnistuttu luomaan vanhempien kesken hyvä fiilis ja illan anti on ollut hyvä, on mukaan lähteminen seuraavillakin kerroilla helpompaa. Jos takana on turhauttavia tai jopa ahdistavia kokemuksia vanhempainilloista, on onnistuneen, yleisömenestyksekkään vanhempainillan aikaan saaminen entistäkin suurempi haaste.

Yleisiä ja yhtenäisiä tapoja on varmasti vaikea lyödä lukkoon, kun vanhempien joukkoon mahtuu aina niitä, jotka eivät halua osallistua itse millään tavoin ja sitten on niitä, jotka kokevat aktiivisen osallistumisen "pelkkää kuuntelua" mielekkäämpänä. Onko opettajalla / luokanvalvojalla mahdollisuus kartoittaa (esim. etukäteiskyselyllä), mitä vanhemmat itse toivoisivat illalta ja räätälöidään ilta sitten jotenkin toiveiden mukaiseksi?

Nimimerkki: - vm -72

 


 

Terve Harri!  Pidä vanhempainaamu. Olet itse virkeä ja niin ovat vanhemmatkin. Pidä vanhempainaamu klo 8.00-9.00 ja teroita vanhemmille, että heillä on lupa olla työstä se aika pois. Ja jos ei ole, pyydä rehtoria kirjoittamaan jonkunlainen virallinen paperi työnantajalle. Pyydä oppilaat tulemaan kouluun klo 9.00 tai jos jaksat ottaa heidätkin luokkaan, niin valmistakaa joku pieni esitys aamun alkuun.

Yritä saada vanhemmat keskustelemaan ja ole itse mahdollisimman paljon hiljaa. Tietysti on hyvä jos sinulla on jo valmiiksi mietittyjä aiheita, esim. nukkumaan menemisajat, läksyjen tekemiset, kaverisuhteet, syömiset, kielen käyttö jne.

Yritä luoda lämmintä hyväksyvää ilmapiiriä, huumoria unohtamatta. Älä esiinny itsevarmana, kaikkitietävänä. Kerro jotain inhimillistä itsestäsi, omasta elämästäsi. Älä tuomitse ketään, omaa tunneälyä.

Jos olet nuori opettaja, armahda itseäsi. Vasta kokemuksen ja iän myötä vanhempainillat alkavat onnistua. Sitten kun alat olla 50+, tunnet miten vanhemmat kunnioittavat sinua. Tämä aika huutaa vanhemmuutta, eikä nuorilla vanhemmilla ole tukijoita (juurikaan).

Hyviä onnistumisia!

Nimimerkki: Anna-ope, 55 v., Hki

 


 

Vieläkö kouluissa on kotitaloustunteja? Lapset valmistavat kotitaloustunnilla vanhemmilleen purtavaa ja kattavat pöydän (pöydät) heitä varten, sitten vievät kutsun kotiin ja ainakin toisen vanhemmista olisi suotava osallistua. Toinen ehdotus oppilaat keksivät ohjelmaa ja kutsuvat vanhempansa juhliin, peliotteluun, naamiaisiin, kasvatettujen kukkien myynti tapahtumaan, pääsiäisaskartelun / jouluaskartelun tai johonkin muuhun sellaiseen myyjäisiin. Yhdessä saaduilla rahoilla voisivat sitten retkeillä tai hankkia jotain yhteiseksi iloksi koululle. Siellä sitten olisi mahdollisuus keskustella opettajien, oppilaiden ja opettajien yhdessä. Vaikeimmista asioita vanhemmat voitaisiin pyytää sivummalle keskustelemaan.

Nimimerkki: Essuliina

 


 

Ystävättäreni asui Amsterdamissa perheineen lasten ollessa kouluikäisiä. Vanhempainillassa oli aina aikuisille tarjolla 1-2 lasia viiniä. Suomessa ei tietenkään olla näin avoimia, meillä varmaan vanhemmat teeskentelisivät, että eivät he viikolla ota mitään, vain suurissa juhlissa ;) Rahat tarjoiluun kerättiin siellä etukäteen, ei koulu niitä kustanna sielläkään. Lasi viiniä kuitenkin lievittää jännitystä ja isätkin jaksavat paremmin istua mukana, kun saa vähän suunkostuketta.

Nimimerkki: Kaija

 


 

Terveisiä päiväkodista! Ryhmäni vanhempainilloissa ei ole yleensä mitään kaavaa tai esityslistaa, vaan keskustelu etenee tyystin vanhempien kysymysten pohjalta. Paras vanhempainilta oli, kun uusi vanhempi kysyi ja "vanha" vastasi=) Etukäteen voi tietysti vanhemmilta toivoa kysymyksiä / teemoja vanhempainiltaan. Kaikki informatiivinen asia, mikä ei vaatine keskustelua, annetaan (perusteluineen s-postitse) kirjallisena - yhteistä aikaa sellaiseen on mielestäni turha tuhlata. Ja se, että vanhemmat tekevät lapsillensa jonkin muiston vanhempainillassa, ja sitten se esitellään lapsille seuraavana päivänä...lapset kyllä ymmärtävät, mikäli jäävät muistosta paitsi ja antanevat kotona noottia asiasta.

Kerran vanhemmat tekivät lapsistaan tietyn kaavan mukaisen runon tai piirsivät "kaavakkeeseen" lapsensa kasvokuvan ja liittivät mind mapin -tyyliin lapsensa luonteenpiirteitä kasvojen ympärille - tosi tärkeitä muistoja lasten kasvun kansioissa!

Keskustelu ja osallistuminen lienee päivän sana - ei vaan passiivinen kuunteleminen ja vastaanottaminen. Hyvin perusteluin vanhemmat "nielevät kaiken" =)

Nimimerkki: SusSari

 


 

Oppilaat jaetaan esim. viiden hengen ryhmiin. Yhden ryhmän vanhemmat hoitavat vanhempainillan leipomukset, toinen tarjoilun, kolmas voisi järjestää hoitajia (+leluja) esim. viereiseen luokkaan, jos jollain on vaikeuksia lastenhoidon takia osallistua. Hyvissä ajoin ilmoitettuun vanhempainiltaan ehtii etsiä varamiehen, jos kyseinen tehtävä ei jollekin sovi. Tulevat lasten vanhemmat samalla tutuiksi. Toimii ainakin pienemmissä kouluissa.

Nimimerkki: Tiitta

 


 

Ystäväni, joka on opettaja, tapaa kaikki vanhemmat ainakin syksyllä ja joulun alla. Hänellä on jättisuuri luokka tokaluokkalaisia, ja hän kertoo vanhemmille asian todellisen laidan: Opetus ei voi olla niin laadukasta kuin jos luokka olisi n. 20 oppilasta. Hän pyytää vanhemmilta neuvoja ja apua. Esim. vanhemmat voivat tarkistaa valmiiksi lasten kotiläksyjä, jolloin open aikaa säästyy ja vanhemmat osallistuvat lapsen opettamiseen. Näin he samalla kiinnostuvat lasten koulunkäynnistä. Joka ainoan lapsen vanhemmat (tai toinen heistä) osallistui vanhempainiltaan. Motivaatio syntyy siis kuin vahingossa.

Nimimerkki: helena

 


 

Kunhan olisi yleensäkään vanhempainiltoja, niin sitten voisi alkaa keksimään lisäideoita iltoihin...

Nimimerkki: Open laiskuuttako?

 


 

Paras vanhempainilta oli se, jota sain olla itse tekemässä. Tehtiin mediakasvatuksen eri osa-alueita työpajoja. Tutustuttiin suosituimpiin tietskapeleihin, nettiyhteisöihin, tietoturvallisuuteen jne. Vanhemmat opettivat toisiaan. Vanhempien tietotaito kannattaa siis hyödyntää. Opettaja voi tuoda siihen pedagogisen osaamisensa.

Nimimerkki: Mymmeli

 


 

Olen itse myös opettaja ja aihe kiinnostaa kovinkin. Hyvään vanhempainiltaan kuuluu ehdottomasti kahvittelu. Ja sitten voisi päättää, että tänä iltana puhutaan vain hyviä asioita. Jokainen äiti/isä voisi kotona kysellä lapselta, että mikä asia koulussa on mukavaa/hyvin ja sitten siitä voisi jalostaa asiaa...usein vanhempainilloissa varsinkin yläkoulussa on liikaa TÄRKEÄÄ ASIAA eli rentoutta peliin!

Nimimerkki: liikaatärkeääasiaa

 


 

Ainakin päiväkodissa vanhempainilloissa on suuri osanotto, kun kerrotaan etukäteen mistä puhutaan ja laitetaan ohjelmaan houkutin. Esim. lapsista tehty powerpoint esitys, jonka lapset ovat tehneet / nähneet etukäteen ja mainos menee heidän kauttaan koteihin. Jos vanhemmat saavat huomata, että heidän sanomisillaan on merkitystä, se motivoi osallistumaan (asiakaspalautteet). Myös vertaistuki on vanhemmille tänä päivänä erittäin tärkeää. Jätetään siis keskustelulle pienryhmissä aikaa. Perheiden pitäisi myös tutustua toisiinsa epävirallisissa tilanteissa. Näissä syntyy yhteinen me-henki, joka sitouttaa vanhemmat toimintaan. Näin meillä...

Nimimerkki: Mari

 


 

Menkää sunnuntailounaalle tai -brunssille. Neuvotelkaa ravintolan kanssa sopiva hinta.

Nimimerkki: Tiina

 


 

Mun mielestäni ongelma ei ikävä kyllä ole vanhempainilloissa itsessään - monihan ei eläessään ole käynyt sellaisessa! (sitä paitsi "ongelma" olisi silloin myös helppo ratkaista tekemällä jotakin mukaansatempaavaa hömpötystä).


Minä kehottaisin miettimään millaisia ihmisiä vanhemmat ovat - tiedän monia vanhempia (olen ollut vanhempainyhdistyksen perustajana ja puheenjohtajana) joille todellakin olisi hyvä käydä vanhempainillassa, heitä joilla itsellään on tai lapsillaan on joitakin vaikeuksia. Vanhempainilloissa usein puhetapa on ylenkatseinen - käytetään esim. liian hienoa kieltä! Annetaan "etusija" vanhemmille joilla on "asema" tai hyvä koulutus yms. Ongelma on melko perinpohjainen ja sillä aikaa kun sitä ratkaistaan kehottaisin "matkalla" ottamaan etukäteen yhteyttä vanhempiin - miksei vaikka kysymällä millainen on hyvä vanhempainilta.

Nimimerkki: Piipoo

 


 

Itse väsyin ala-asteikäisteni lasten vanhempainiltoihin, kun niissä aina ja uudelleen, vuodesta toiseen toistuivat samat asiat. Ymmärrän, että esim. ruoan syöminen on tärkeä juttu, mutta toivoin monta kertaa kyseisissä illoissa ääneen, että jos asia koskee lapsiani, sanokaa se myös suoraan minulle. (Ilmeisesti ei koskenut..)

Ratkaisukeskeinen ote, jossa vanhemmat työskentelevät pienissä ryhmissä jonkun ongelman kimpussa ovat tehokkaita ja mielekkäämpiä kuin pelkkä kuuntelu. Myös "hiljaiset" tulevat tällä tavalla kuulluksi.

Tärkeää olisi järjestää vanhempainiltoja tavalla, jossa olisi yleisten asioiden lisäksi mahdollisuutta keskustella omasta lapsesta. Miten olisi kysely siitä (etukäteen tai vanhempainillan aluksi), mitä vanhemmat haluaisivat tai pitäisivät tärkeänä puhua? Siitä huolimatta keskustelun vetäjän osuutta ei saisi sälyttää vanhemmalle.

Paljon puhutaan siitä, että vanhemmat sysäävät vastuuta koululle. Mielestäni asia on myös toisinpäin. On ongelmia, jotka liittyvät selkeästi kouluun, sen sisällä tapahtuvaan toimintaan, eivätkä vanhemmat yksinkertaisesti ole paikalla. Opettajien pitäisi myös "katsoa peiliin", vanhempia ei tule syyllistää siitä, mistä opettajat ovat sillä hetkellä vastuussa.

Nimimerkki: Eija

 


 

Hienoa, että opettajat jaksavat panostaa vanhempainiltoihin. Näin neljän lapsen äitinä toivoisin aina, että luokan vanhempainillat olisivat suht lyhyitä ja ytimekkäitä tiedotustilaisuuksia, ei kahden tunnin maratoneja.

Hienoja "vanhempainiltoja" lastemme koulussa ovat olleet illat, joissa on ollut ulkopuolinen luennoitsija esim; Kari Sinkkonen, Kari K Korhonen. Vaikka illat tuolloin ovat venyneetkin, niin mielenkiinto on aina säilynyt loppuun asti ja on saanut purtavaa vielä kotiinkin asti viemisiksi.

Nimimerkki: Marjo

 


 

Vanhempainillat voisivat olla ainakin osittain muutakin kuin sitä perinteistä opettaja / hoitajat vs. vanhemmat keskustelua. Esimerkiksi päiväkoteihin sopisi hyvin myös jo monta vuotta hoitosuhteessa olleille perheille vaikka joku toimintapaja-systeemi, jolloin voisi keskustella vapautuneesti. Osan vanhempainilloista voisi myös järjestää siten, että niissä olisi mukana mm. päiväkodin arkea mm. pieni laulu-, liikunta- ja maalaus hetki vanhemmille voisi avata arkea vanhemmille paremmin kuin "tietoisku-illat". Leppoisaa yhteistä olemista ja rupattelua voisi joskus olla esim. ulkona makkaraa paistaen tai muuten picnik-tyyppisesti, jolloin myös voitaisiin jutella tärkeistä asioista vapaammissa merkeissä.

Toisaalta, koskaan vanhempainillat eivät tavoita kaikkia vanhempia ja heidän mielenkiintoaan.

Nimimerkki: *Matilda*

 


 

Jotakin toiminnallista, jossa vanhemmat voivat halutessaan olla mukana. Vaikka pieni talkootyö. Lastemme kyläkoululla vanhemmat raivasivat jääkiekkoradan pohjaa ja hioivat ja lakkasivat pulpetteja. Teimme myös luontopolku -retken ja nautimme nuotioeväät laavulla. (Siinä olivat oppilaatkin mukana.)

Yläluokilla ainakin se olisi tärkeätä, että tunnelma on leppoisa. Jopa istumisjärjestys on olennainen: ei riviin pulpetteihin, vaan esim. pulpetit puoliympyrään tai kotoisemmin vaikka sohville, jos koululta löytyy sellaista tilaa. Ja nimilaput (sekä oppilaan että vanhempien etunimet)näkyviin, koska eiväthän he tunne toisiaan. Kynttilänkin voisi sytyttää.

Nimimerkki: yläluokkien ope itsekin

 


 



Ladataan kommentteja...
© 2017 Positiivarit Oy Vaihde (03) 882 160 Faksi (03) 882 1622 E-mail: positiivarit@positiivarit.fi Toteutus: Luovanet Oy Toimitusehdot      Käyttöehdot