22.10.2007 Matkakuumettako?

Matkakuumettako?



Matkakuume on näkösällä, mutta tuskin ehdimme sitä kokea. Töiden järjestely on aina stressaavaa. Jääkö kaikki asiat mallilleen? Olenhan tehnyt kaikki tärkeät tekoseni?
 
Lähtö on keskiviikkona 24.10 Helsingistä klo 20. Mielenkiintoista, sillä kymmenien eri reittien jälkeen avautui meille uusi reitti. Lennämme Finnairilla suoraan Intian Mumbaihin. Perillä paikallista aikaa klo 6.10. Kun kello on siellä 2 tuntia 30 min edellä, lentoaikamme on 7 tuntia 40 minuuttia. 

Jatkolento Lanka Airlinesillä lähtee 14.55 ja on perillä Colombossa klo 17.20. Lentoaika on 2 t 25 min eli yhteensä koko menomatkan lentoaika on 9 t 5 minuuttia. Odotusaikamme Mumbaissa on 8 t 45 min, joka on aika pitkä. Mutta kun kokonaisaikamme on 17 t 50 minuuttia ja siitä vain puolet on koneen ahtaudessa ja heikossa ilmanpaineessa istumista, arvioin tämän vaihtoehdon olevan kelvollinen. Ja saammehan aasialaisten totisnaamaisten lentoemäntien sijaan vastaanottaa suomalaisten lentoemäntien hymyä.

Vertauksena laskin toisen käyttämämme reittivaihtoehdon, eli Hki-Frankfurt-Dubai-Colombo reitin koko kestoajan, joka on 22 t 15 min. Siitä lentokoneessa istumista on 10t 35 min. Verrattuna Mumbain lentoon, istumista koneessa on 1t 30min enemmän ja kentällä nuokkumista yhteensä 1t enemmän. Frankfurtin kautta 2 välilaskua. Paluumatkan teemme Intian Delhin kautta samoilla yhtiöillä.

Matkamme maksoi n. 800€ per henkilö. Varasimme sen jo kuukausi sitten. Hinnat muuttuvat melkoisesti riippuen ajankohdasta ja varaustilanteesta. Samaa hintatasoa on matka Finnair/Lufthansa Frankfurtin ja Dubain kautta.

Mumbain kentällä on kuulema vuokrattavana päivähuoneita (voisi houkutella vaimonkin mukaan) ja hallussani olevalla Diners -luottokortilla pääsee ilmaiseksi Loungen pehmeille sohville nauttimaan ilmaisista juomista ja naposteltavista. Tilasin vielä ystäväni vinkistä www.prioritypass.com -jäsenyyden, joka oikeuttaa ympäri maailmaa käyttämään heidän Loungejaan.

Olen kerran päässyt nauttimaan sellaisesta kun SAS:n kone ei tullutkaan Colomboon ja laittoivat Thai Airlinesiin. Ykkösluokka ja yöpyminen vielä Luxus-hotellissa Bangokissa. SAS antoi lopuksi vielä lahjakortin, jolla pääsin lentämään ilmaiseksi mihin tahansa Euroopassa. Siitä on jo aikaa. Se aika ei nykyisessä lentoliikenteen raitiovaunullistamisessa liene enää mahdollista.

Silloin kävin Bangkokissa sellaisessa loungessa. Join Camparia kristallilasista ja mutustelin markan kokoisia voileipiä. Katselin telkkaria seljälläni pehmeässä nahkasohvassa ja nukahdin. Hymyilevä thai-tyttö kävi herättämässä, kun oli tullessani kirjannut lentoaikani. En halunnut herätä enkä lähteä minnekään. Oli niin pehmoinen sohva.

Diners -kortti on ollut jo 15 vuotta. Tilasin sen aikanaan kun halusin tarkistaa luottotietoni. En ole käyttänyt sitä lähes laisinkaan. Kortti taskussani on laahustellut maailman lentokentillä puutuoleille ja katsellut kaihoisasti hyväosaisia, jotka käyttivät Loungeja. Kauan pitää elää, ennen kuin tajuaa. Sellaistahan elämä on.

Keken ja Aven kanssa käytiin läpi ohjelmaamme perillä. Sinnehän tietenkin on kasaantunut aika joukko asioita ja palavereita. Hyvä että on raju työrupeama takana, niin jaksaa jatkaa vaan.

Meillä kotikonnuilla tapahtuu suuria. Velkua, Merimasku, Rymättylä ja Naantali yhtyvät Saaristokaupunki Naantaliksi. Paikallislehtimies kysyi mielipidettäni. Sanoin, että meidän kannalta aikamoinen tappio. Kulut vaan nousee. Toimittaja ihmetteli ja tivasi perusteita: ”Ainakin polttoainekuluissa pitää nyt varautua ainakin 25% nousuun.” Miksi ihmeessä, hämmästeli paikallislehden toimittaja? ”Eikö toimittaja tiedä, että kaupunkiajossa auto kuluttaa 25% enemmän polttoainetta kuin maaseutuajossa.”

Ei tiennyt toimittaja kun ei kirjoittanut perusteluitani lehteensä. Sama lehti, jossa ei ole totta muuta kuin kuolinilmoitukset ja sarjakuva Taika Jim.
 
Terveisin
 

Pentti-Oskari