Opettajat | Page 173 of 218 | Positiivarit

Lähetä oma kiitoksesi

Marita Hämäläinen, Isojoen Yläaste, Isojoki

Sinulla oli aito pelkistää ja yksinkertaistaa asioita ja tehdä matematiikasta innostavaa. Vaikka, et ehkä ollut ”muodollisesti pätevä” olit parempi matikan opettaja kuin myöhemmin yliopistossa tapaamani matikan proffat!Olit paras matematiikan opettaja, jota minulla on koskaan ollut ja samaa mieltä olivat myös luokkatoverini vuosimallia 1972 viime luokkakokouksessamme.Kiitos sinulle siitä ja mukavia eläkepäiviä!

– Ari Akseli

Reijo Tuovinen,

Opettaja, jota poikani kehunut koko koulun parhaimmaksi opettajaksi. ”Voi, kun kaíkki opettajat olis yhtä hyviä!” Reijo on vaikuttanut myös pojan tulevaisuudensuunnitelmiin ratkaisevasti. Kiittäen ja puhtia myös tuleviin vuosiin toivotellen.

– Abi-pojan äitee

Rainer Sainio, Vaasan Ammattiopisto, Vaasa

Tahdon kiittää sinua, koska olet toiminut hienona esikuvana ja miehen mallina minulle. Olet reilu.

– Tuomo Tamminen

Maija-Liisa ”Maiju” Tuominen, Mikkeli (Kärsämäki)

Keväällä 1968, keskikoulun viimeisinä viikkoina, meillä oli kotitalouden kokeet. Ensin oli pieni teoriaosa ja sitten käytännön keitoksia. Maiju antoi minulle tehtäväksi keittää mehukeittoa. Minähän osasin: kylmä vesi, mehu, sokerit ja perunajauhot mitan mukaan kattilaan, kattila liedelle kuumenemaan koko ajan hämmentäen. Mutta keitoksesta tuli liian laihaa. Ja mitä minä tein? Lisäsin pottujauhoja keitokseen suoraan pussista! Apua! Olin paniikissa, nyt saisin varmaan tosi huonon kotitalousnumeron! Mutta Maiju opasti: ”Siivilöi vain ne klöntit pois ja sittenhän sinä tiedätkin, mitä sinun pitää tehdä.”Siivilöin. Ja suurustin. Sopasta tuli ihan hyvää. Päättäjäispäivänä katsoin ensimmäisenä kotitalousnumeroni. Täysi kymppi! Kiitos Maiju!

– Outi Levä

Mirja Silèn, Yhteiskoulu, Orivesi

Vielä näin viisikymppisenä muistan äidinkielen opettajani ymmärtäväisen, hyväksyvän hymyn ja kannustavat sanat. Silloinkin, kun murrosikäisenä ja eksyneenä yritin löytää paikkaani elämässä, kun oli monella tavalla vaikeaa, Hänen ansiotaan varmaan oli, että yo-kirjoituksissa ainoan ällän sain juuri äidinkielestä.Kun me aikuiset aina muistaisimme kuinka suuri merkitys meidän käytöksellämme onkaan!Hymy ja ystävällinen käytös ei maksa mitään, mutta joku voi saada niistä eväitä lopuksi elämää.

– Oppilas 70-luvulta

Mauri Laakso, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu, Helsinki

Hän huomioi jokaisen oppilaan erilaiset oppimistavat ja kiinnostuksen kohteet. Mauri on kiinnostunut lapsesta kokonaisuutena. Hän antaa lapsille henkilökohtaista positiivista palautetta sekä kirjallisesti että suullisesti. Hän käyttää paljon aikaa opetuksen suunnitteluun. Mauri on aina innolla mukana kodin ja koulun yhteistyössä. Hän muistaa myös, että isonkin oloiset oppilaat ovat ala-asteella vielä lapsia. Mauri on lasten edessä kokonainen ihminen, säilyttäen kuitenkin auktoriteetin.Neljä lastani ovat käyneet viittä eri ala-astetta Helsingissä vuodesta 1988 alkaen. Olen tavannut todella monta mukavaa ja hyvää opettajaa.Olen todella onnellinen, että nuorimmaiseni sai viidennellä luokalla opettajakseen juuri Maurin. Uskon että oppilaat siirtyvät reippaana ja luottavaisena yläasteelle vietettyään vielä pari vuotta turvallisen ja kannustavan opettajan luokassa.

– Maire

Eeva Piilola (ehkä v. 1951), Raatin koulu, Nilsiä

En ollut vielä koluiässä, mutta tämäkin opettaja haki maitoa meiltä ja oli huomannut arkuuteni ja ujouteni. Olin vanhin lapsistamme ja ehkä sivullinen pienemmille leikkijöille. Hän toi minulle aivan oikeat pienet posliiniset kahvikupit. Se on onnellisin muisto lapsuudestani. Tunsin, että hän välitti minusta. En tiedä mikä on hänen nimensä ollut sen jälkeen ja tuskin hän elääkään enää. Tässä vieläkin onnenkyynelin kostuvat kiitokset. Olen muistanut häntä usein.

– Raija Taskinen

Opettajat, The English School, Helsinki

Kiitos menneestä kolmen vuoden ajanjaksosta! Olen iloinen ja onnellinen, että juuri Teidät opettajikseen saivat nuo HS-05 – luokkalaiset. Ja erityiskiitos siitä, että sain olla täällä kaukana luottavaisin mielin. -Annettuasi kaikkesi, joka pisaran, sen viimeisenkin, sen pahan päivän varalle säästetyn, anna vielä jotakin, kaivele tosi syvältä Anna jotakin sellaista mitä et ikinä olisi uskonut sinusta löytyvän – Tommy Tabermann

– Loimaan likan äiti

Hannele Vuola, Kirkonkylän koulu, Tuusula

Lapseni ja minä olemme saaneet olla onnellisia, että olemme saaneet opettajaksi tuollaisen henkilön kuin sinä. Olet painosi arvosta kultaa ja teet oikeaa työtä. Kiitos ja jaksamista tulevaisuuteen.

– Heidi Tuomi

Heli Mäntynen, Kultavuoren koulu, Seinäjoki

Olet kannustava, innostava, erilaiset oppijat omana itsenään hyväksyvä opettaja. Ujosta ja arasta lapsestamme on oppilaanasi alkanut puhjeta reipas, yhä rohkeampi, omatoimisempi ja ennen kaikkea innokas ja oppimishaluinen koululainen. Olet leppoisalla ja huumorintajuisella, mutta tarvittaessa myös jämptillä ja jämäkällä otteellasi ja lämpimän äidillisellä sydämelläsi työtäsi tekevä opettaja. Kiitos! Onneksi esikoisemme pikkusisarukset ovat myös pääsemässä koulutiensä alkuun sinun opastuksellasi ensi syksynä.

– Innostuneen oppilaan tyytyväiset vanhemmat